Můj první nový stroj, na co si dát pozor?!?

0

Možná si říkáte, že koupit skútr je brnkačka, přijdu na krám, kouknu, sednu, zavolám prodejce, podepíšu smlouvu, pípnu kartou a odjedu. No, jako jó, šlo by, ale už před showroomem se budete chtít zastřelit, protože si okopete kotníky o stojánky, probrousíte kaťata o plasty pod řídítky a naklepete výbavičku, páč jste jednoduše šáhli vedle!

Nákup skútru, myšleno dopravního prostředku nejen ke každodennímu užívání, by neměl rozhodně být spontánní a nepromyšlený tah. Přece jenom se v první řadě jedná o nemalou investici, taky je vcelku snadné se setsakramentsky zmýlit při výběru, ale vždycky, opakuju vždycky, je třeba si umět zodpovědět otázku: „na co skútr chci a co od něj čekám„.

Vezmu to odzadu. Na co toho skútra chci a co od něj čekám? Existuje jednoduchá odpověď, kterou slyšel každý asi milionkrát, chci dojet v rozumném čase a za rozumný peníze z místa A do místa B a nechci u toho nic řešit. OK, na tom se dá stavět! Následuje doplňující otázka: chystáte se občas popojet i mimo ten koridor, tzn. místo A a místo B? Odmlka, chvilka napětí, a odpověď: vlastně jo… Jo? A budete potřebovat občas i něco odvést, nebo je kabelčička s pejskem přes rameno OK a zavazadlák ani úložňák netřeba? No, asi víte kam směřuju. Racionalita musí v tomhle případě ubít unáhlenost a pobláznění! Krásná, naplazená Vespa si svým vzhledem podmaní každého. Je jedno, jestli jste chlapisko jak hora, co by chtělo krotit přísně vypadající GTSko s doplňky od Rizomy a nebo křehká dáma v klobouku s norkem kolem krku. V showroomu jsme všichni na stejné lodi – tady se začíná psát společná cesta Vás a Vašeho skútru a je třeba se nad ní ještě jednou společně zamyslet.

Na co skútra potřebujeme máme jakž takž vyjasněno, další otázka míří rozhodně k praktičnosti, tj. co od skútru očekáváte s ohledem na úložné prostory, výšku, váhu, velikost kol, ochranné prvky, ale i na design, možnosti tuningů a další obrovské množství proměnných…Fíha, dost otázek, co? A to jsme šli vlastně jen kolem, líbila se nám Vespice za výlohou a teď tu ze sebe potíme, na co všecko jí vlastně chceme a co od ní očekáváme…

No, znovu a snad naposledy zmíním, že nákup skútru nesmí být neuvážená a rychlá akce. Samozřejmě, pokud už doma máte kabrňáka Beverly 400 a vybíráte Vespu pro manželku, klidně přijďte na blind, ukažte v katalogu na barvu a za pár týdnů (nebo pokud máte kliku a je skladem, tak klidně pár dnů) můžete s manželkou krájet první kilometry na společných výletech. Pro Vás ale nemám žádnou radu 🙂 

Pro úplného laika, nováčka, člověka skútry nepolíbeného, mám ale rad několik. Zvedněte zadek, zajděte se podívat k Vámi preferovanému dealerovi, klidně jich obejděte několik a klidně vyzkoušejte i různé značky, ale hlavně nekupujte nic online, proboha. V showroomu si pak dejte čas, sedněte si (samozřejmě po svolení personálu) na stroj, vyzkoušejte si, jak dosáhnete na zem, jak se Vám skútřík zvedá na hlavní stojan, jak s ním zvládáte pohybovat po ploše. Tímto základním osaháním okamžitě zjistíte, jestli je pro Vás skútr vůbec vhodný.

Vyzkoušejte, dámy, jestli vůbec skútr zvednete na centrální stojan, jestli pohodlně dosáhnete na všechny ovládací prvky a celkově si nechte poradit s ergonomikou. Může se stát, že je na Vás skútr naopak malý… Největší pitomost uděláte, jestliže si koupíte skútr, na němž jste si alespoň nanečisto nezkusili vsedě zatočit do plného rejdu. Řidítka se totiž nikdy nesmí v plném rejdu dotýkat kolen, protože pak byste za jízdy mohli kolenem zatočená řídítka takzvaně “vykopnout”. Z toho bývají často nepříjemné události a občas i nepěkné pády a nehody.

 

Zkušený personál ale vždycky pozná, jestli pro Vás daný stroj je, nebo ne, proto není třeba si dlouze lámat hlavu. Vždycky je lepší se poradit, zeptat. Nekupujete přece rohlíky do sáčku, kupujete si životního parťáka, se kterým budete brzy jedno tělo, jedna duše…

Pokud už jste si stroj osahali a Vaše láska se začíná prohlubovat, je v této fázi už celkem jasné, že spolu strávíte další čas. Nezapomínejte ale, že je potřeba se na Vaše společné cesty dobře vybavit. O tom až ale někdy příště.

No a pokud Vaši touhu po nějakém tom stroji neodradila finanční stránka tohoto tahu, pak gratuluji, čeká Vás spousta super zážitků z komunity a ze společných cest!

Přeju dobrou ruku při výběru nového stroje a hodně šťastných kilometrů!

A nezapomeňte, vždycky kolama dolů!!!

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno