Jízda ve vyhrazených pruzích, předjíždění zprava, průjezd středem kolony a jízda v cyklo pruzích

0

Dnešním tématem budou velice oblíbené praktiky, které se ovšem ne vždy vyplatí pokoušet. Podíváme se na jízdu ve vyhrazených pruzích, předjíždění zprava, průjezd středem kolony a jízdu v cyklo pruzích. Jak by taky ne, vždyť jednou z předních vlastností jízdy na skútru, kvůli které si mnozí z nás tento dopravní prostředek pořizují, je to, že odpadá otravné čekání v dopravních kolonách. 

Jízda ve vyhrazených pruzích je to boj 

Jak jsme informovali v nedávném článku, od jara letošního roku budou moci motocykly a skútry využívat pruhy vyhrazené pro MHD. Pro autobusy je v hlavním městě vyhrazeno 66 kilometrů jízdních pruhů, které současně využívají složky IZS, taxikáři a na některých místech jsou určeny také cyklistům. 

„Povolením motocyklů v “buspruzích” dojde nejen ke zvýšení bezpečnosti motorkářů, ale také k jejich zvýhodnění. To má pro město přínos, protože motorky zabírají mnohem méně veřejného prostoru při parkování než automobily,“ uvedl dosluhující náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Nabytí právní moci této nové úpravy se předpokládá hned z kraje roku a následně bude probíhat změna příslušného dopravního značení, čímž začne automaticky platit nová úprava. 

Předjíždění zprava 

Nejprve se podíváme na to, co o předjíždění zprava říká silniční zákon: 

„zprava je možno předjíždět vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není již pochybnosti o jeho směru jízdy. Připojovacím nebo odbočovacím pruhem je možno předjíždět vozidlo, které jede v průběžném jízdním pruhu.“ 

Z tohoto výkladu tedy jasně vyplývá, že předjetí vozidla, které nevykazuje známky změny směru jízdy vyjma předjíždění připojovacím nebo odbočovacím pruhem je zakázáno a navíc se jedná o poměrně nebezpečný manévr, který je přísně sankciován. Jedná se tedy o opravdu závažný přestupek, který se neřeší na místě, ale vždy ve správním řízení. Pokuta je stanovena až do výše 10 000 Kč a řidič získá 7 trestných bodů. Tím to ovšem nekončí. Jako bonus hrozí zákaz řízení na dobu od šesti měsíců až jednoho roku. 

Průjezd středem kolony 

Asi nejčastější přestupek všech řidičů skútrů ve městě. Většina policistů je ovšem k tomuto manévru benevolentní a pokud je prováděn s rozumem, nechají vás být (samozřejmě to není pravidlem). S rozumem je v tomto případě myšleno to, že průjezd by měl být ohleduplný, tedy nejezdit rychle, číst provoz a používat blinkry či gesta vyjadřující váš záměr / poděkování apod. Průjezd kolonou je u nás zákonem uchopen trochu vágně a kolují kolem něj různé legendy. Pokud vás ovšem policie zastaví, nekopejte kolem sebe chytrými argumenty, kterými si v daný moment asi ani nepomůžete. Zkuste přijmout odpovědnost za své činy. Jen pro připomenutí, zákon v  tomto případě nerozlišuje mezi automobilem a motocyklem, takže příslušná pokuta 5 – 10 tisíc korun a zákaz řízení až na jeden rok za průjezd např. záchranářskou uličkou by měla ze zákona platit i pro řidiče skútru. Proto, pokud se už proplétáte středem kolony automobilů, mělo by se jednat spíše o opatrnou jízdu přirozenou mezerou v koloně a především myslet na všechna případná rizika. Možná se jednou dočkáme i benefitu po vzoru Francie, kdy tamní zákon povoluje průjezd motocyklů nebo skútrů středem pomalu jedoucí kolony. 

Jízda v cyklo pruzích 

‍Vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty přibývá jako hub po dešti a ostatní pruhy pro vozidla se stále zužují. Minimální šířku komunikací upravují normy ČSN. Ty říkají, že základní šířka jízdního pruhu jsou tři metry. V případě využití autobusů a nákladních automobilů je možné jej rozšířit až na 3,25 metru. Ve chvíli, kdy jsou pruhy upraveny pro zanesení ochranného pruhu pro cyklisty, nastává problém, který je jasně viditelný v mnoha lokalitách nejen v metropoli. Naproti tomu řidiči skútrů mají tu výhodu, že díky své minimální šířce tento nešvar zas až tak nepociťují, ale jízdní cyklopruhy v souvislosti se skútry zmiňujeme i z jiného důvodu. Není výjimkou, že jsou tyto pruhy využívání k předjíždění, objíždění či dokonce souvislé jízdě podél automobilů. Ovšem při tomto způsobu jízdy je nutné mít na paměti, že v případě prokázání ohrožení či omezení cyklisty hrozí pokuta až ve výši 2 000 Kč na místě či 2 500 Kč ve správním řízení. 

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno