Skútr versus osobák, kdo je minimálně nákladovým králem města?

0

Internet, konkrétně internetové diskuse, snesou opravdu ledacos. Takže není divu, že jsem se v jedné podobné diskusi dočetl, že porovnávat náklady na jízdu městem na motorce/skútru a autem je jako srovnávat jablka a hrušky. To jako vážně? Nejekonomičtější, nejflexibilnější a rozhodně nejfajnovější dopravní prostředek do města (myšleno z těch, na které musíte mít papíry – cyklisté prominou) a nemůžu ho porovnat s autem? Proč bych jako nemohl? Protože “auto lobby” by nevyhrálo? No jasně, nevyhrálo, protože skútr vládne městu a čísla jsou toho jasným důkazem!

Ne nadarmo jsou přecpané ulice jižanských, ale i asijských měst, plné jednostopých přibližovadel. A rozhodně to není proto, že by snad tamní obyvatelé neměli možnost si pořídit auto. Naopak tento jev je přičítán ekonomičnosti a časové úspoře.

Zdroj: LivePR

Není to tak dávno, co světlo světa spatřila studie Německé federace motocyklového průmyslu, která potvrdila, že v německých městech jsou náklady na provoz skútru celkově až 3x nižší než náklady na provoz automobilu. Studie ale zohledňovala jízdu na skútru kubatury 250ccm, a to není úplně ten příklad, který bych rád představil.

Udělal jsem si totiž vlastní test. Denně jezdím cestu do práce téměř přes celou Prahu (použijme ekvivalent z Ruzyně do Vysočan). Moje cesta má podle map 17,5 km a autem by měla v ideálním případě trvat přibližně 23 minut (data z Google Maps). Při této jedné cestě z Ruzyně do Vysočan bych se rozhodně nevyhl Evropské ulici, Hradčanské, tunelovým komplexům, ani přecpaným křižovatkám. Realitou všedního dne by pak bylo v průměru 38 minut jízdy autem v porovnání s 25 minutami na skútru. Cesta je to stejná, ale na skútru využívám možnost projíždět mezi stojícími auty v koloně před semafory a v oblastech zhuštěného provozu u velkých křižovatek. Jinak dodržuji všechny předpisy a regule, aby nedošlo ke spekulacím, že jedu tunelem jak…Však víte kdo…

Autem (2.0 diesel) mám průměrnou spotřebu na nádrž 6,5/100 km, na 125ccm skútru pak 3,9/100 km (jsem holt na tu 125 trochu větší sousto). Při současných cenách pohonných hmot mě potom jedna nádrž na autě vyjde průměrně na 2500 Kč a na skútru na 500 Kč

Kdybych jezdil do práce a z práce jenom autem s nádrží o objemu 60 litrů, palivo by mi vystačilo na 26 cest, přičemž mě jen za naftu jedna cesta vyjde na zhruba 95 Kč. Při stejných počtech mě jedna cesta na skútru vyjde na 56 Kč.

Neberu v potaz pojištění, amortizaci, povinnou výbavu, ani časové hledisko, pouze náklady na palivo…Pokud bychom ale přičetli i náklady spojené například s pořizovací cenou stroje, amortizaci, pojištění, atd., propast, mezi autem a skútrem by se ještě prohloubila.

Už chápete, proč se nad podobnými diskuzemi pouze usmívám a dál si chodím do garáže prohlížet ten nevýhodný prskolet? Srovnávám tam přece jablka s hruškami!

Kolama dolů a spoustu šťastných kilometrů, protože skútr vládne městu!

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno