Italská vosa slaví 77 let. Vespa – legendární značka skútrů, která dobyla svět

0

V neděli 23. dubna 2023 oslaví ikonická italská Vespa své 77. narozeniny. Značka, která představuje jeden z nejznámějších a nejrozšířenějších skútrů na světě. Pojďte se s námi ohlédnout za tím, jak to všechno začalo a zároveň si připomenout 7 významných modelů, které budovaly revoluci městské mobility.

Bylo, nebylo…

Dnešní legenda se zrodila z nouze těsně po druhé světové válce z pera leteckého konstruktéra Corradina D’Ascania, který spojil kreativitu a mechanické inženýrství do funkčního, aerodynamického a jednoduchého stroje. Vespa byla originálním, užitečným a krásným výrobkem, který si okamžitě získal srdce veřejnosti.

Když Enrico Piaggio, syn zakladatele společnosti Piaggio Group, pod kterou spadá i Vespa, pozoroval ladné linie prvního prototypu skútru a poslouchal bzukot jeho motoru o objemu 98 cm3, nemohl si pomoci a zvolal: Sembra una vespa!“. Tato věta zahájila revoluci, která obletěla celý svět a stala se základem několika kultovních reklamních kampaní.

Do výšin pak tuto značku vystřelil kultovní snímek Prázdniny v Římě z roku 1953, kde se na ikonickém skútru proháněli Římem Audrey Hepburn a Gregory Peck. Následující rok se prodalo neuvěřitelných 100 tisíc skútrů a poté, co si Vespu pořídily hvězdy jako James Dean, John Wayne či Marlon Brando, již nebylo cesty zpět. V roce 1960 Vespa zazářila i ve filmu Sladký život (La Dolce Vita) od režiséra Frederica Felliniho.

V dalších letech tento trend pokračoval a na této italské krásce byli zvěčněni například i Gwen Stefani či Matt Damon. Byla zkrátka všude, kam se člověk podíval.

Svět jako na dlani

Vespa si postupně dobyla své místo na výslunní po celém světě. Jedním ze zásadních faktorů byl i celosvětový prudký nárůst cen pohonných hmot, a také to, že města se stávala čím dál tím více rušnější a dojíždění do práce náročnější i vzhledem k ubývajícím parkovacím místům. To však nemění nic na tom, že i navzdory ambiciózním soupeřům se Vespa od svého vstupu na trh drží na vrcholu žebříčku popularity.

To, že je Vespa nejvíce populární ve své rodné zemi, asi není nic překvapivého. Velké oblibě však čelí i ve Velké Británii. Jak k tomu došlo?

Na konci 50. let se v londýnské čtvrti Soho zrodilo hnutí modernistů neboli mods, a brzy se rozšířilo do mnoha britských měst. Jejími příslušníky byla dělnická mládež, která hledala vlastní identitu a čelila potřebě někam patřit. A tak se snažili přehnanou péčí o svůj zevnějšek, drahým oblečením a módními doplňky alespoň vizuálně změnit svůj společenský status a zpočátku ironizovat střední třídu. Mods byli fascinováni na míru šitými obleky italského střihu. Důraz vždy kladli na eleganci a úhlednost. Jedním ze symbolů této subkultury se staly právě skútry značky Vespa.

Na skútry byla zaměřena i pozornost britských médií, kdykoli byla popisována tato subkultura. Skútry byly praktickou a přístupnou variantou přepravy pro dospívající. Veřejná doprava končila poměrně brzy v noci, a tak skútr umožňoval mods zůstat celou noc venku v tanečních klubech. Pro mladé mods byly italské skútry „ztělesněním kontinentálního stylu“ a způsob, jak uniknout z dělnických řadových domů. Vespy byly preferovány pro jejich ladně zakřivené tvary a reflexní chrom. Často byly upraveny, přestříkány, pochromovány a vybaveny specifickým příslušenstvím podle vlastníka skútru.

Koncem 60. let však bylo toto hnutí zastíněno nástupem hippies a o mods se přestalo mluvit. Vespa ale zůstala.

Jedna velká rodina

Vespa není pouze skútr. Je to životní styl. I ostatní skútry své majitele dovezou z bodu A do bodu B, ale pouze Vespa vám vykouzlí ten největší úsměv na tváři a zajistí obdiv okolí, a to díky svému osobitému stylu a charismatu. Majitelé Vesp jsou jedna velká rodina.

Každoročně se po celém světě pořádá nespočet srazů milovníků Vesp. U nás je jedním z nejznámějších PragoVespa se svou spanilou projížďkou těch nejzajímavějších pražských zákoutí, jež každý rok pořádá Vespa Club Praha. Letos se tato akce bude konat 23.-25. června a jako vždy nebude chybět živá hudba, výborné jídlo, spousta milých lidí, a především kopa zábavy.

77 let a 7 významných modelů

Za 77 let se toho stalo opravdu hodně a vypisovat všechny historické milníky této značky je téměř nemožné. Rozhodli jsme se proto, že v rámci tohoto sedmičkového výročí si zavzpomínáme na 7 významných modelů, které dobyly svět.

  1. Vespa 98

První sériově vyráběná Vespa z roku 1946. Tento motorový skútr s dvoutaktním jednoválcem o objemu 98 cm3 dosahoval maximální rychlosti 60 km/h.

  1. Vespa 125

Model, který byl představen v roce 1948. Významným se však pro něj stal rok 1953, kdy byl zvěčněn v romantické komedii Prázdniny v Římě s Audrey Hepburn a Gregory Peckem.

  1. Vespa 125 Primavera

Od roku 1968 je to jeden z nejdéle vyráběných modelů po celé Evropě.

  1. Vespa Primavera 125 – ET3

Tento model z roku 1976 je prvním skútrem značky Vespa s elektronickým zapalováním.

a70 3
  1. Vespa PX

V roce 1978 se rodí Vespa PX ve třech „klasických“ verzích 125, 150 a 200 cm3. Jednalo se o výrazný nový krok z hlediska designu, kdy byla karoserie kompletně předělána. S více než 30 miliony prodanými kusy se stane nejprodávanějším modelem v historii značky Vespa.

  1. Vespa PK 125 Automatica

Roku 1984 byla na trh uvedena první Vespa s automatickou převodovkou. Jednalo se pravděpodobně o nejradikálnější změnu od roku 1946, zejména tedy pro řidiče. Brzdový pedál byl nahrazen páčkou na levém řídítku, a to Vespám zůstalo dodnes.

  1. Vespa 75th

Vespa dosahuje hranice 19 milionů prodaných kusů a oslavuje 75 let speciální edicí Vespa 75th, která obléká řady GTS a Primavera do nového elegantního hávu.

Zdroj: LivePR

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno