Jak předejít zbytečným výdajům a nepředvídatelným závadám

1

Žádný stroj není bezúdržbový, proto je dobré si připomenout jak se řádně starat o svůj skútr. Není to žádná věda a pokud se budeme řídit servisními intervaly, dá se lépe předcházet zbytečným výdajům a nepředvídatelným závadám. 

Pokud má váš oř dvoutaktní motor, buďte si jistí, že nepotřebuje žádnou extra údržbu a životnost válce se bude pohybovat mezi 20 – 40 tis km.  I tak ale není všem dnům konec, stačí udělat výbrus a můžete jezdit dál. Přesto je dobré si hlídat  vzduchový filtr a jeho výměnu řešit intervalem po 3 – 5 tis km a určitě nešetřit na oleji. Kvalitní olej totiž eliminuje ucpání výfuku a případné snižování výkonu. 

Naproti tomu čtyřtaktní motor potřebuje malinko více péče. V intervalu 3 – 5 tis km je dobré vyměnit olejovou skříň motoru, olejový filtr a nezapomeňte vyčistit i sítko. Ve stejném servisním intervalu vyměňte i vzduchový filtr stejně jako u dvoutaktní motoru. Pokud si děláte zálusk i na kontrolu vůle ventilů, netřeba je příliš řešit. Jejich seřízení se provádí během výměny rozvodového řetězu, kterou je dobré řešit po najetí 30 – 40 tis km.

Co se týče variátoru, tam už si dejte pozor na pravidelnou údržbu, která vám ovšem zajistí jeho bezproblémový chod. U malých skútrů (objem 50 ccm) je servisní interval výměny válečků okolo 5 tis km a řemen bude dobré vyměnit maximálně po 10 tis km. Větší skútry z řady GT, Maxi apod. snesou výměnu válečků okolo 10 tis km a ve stejném servisním intervalu nezapomeňte vyměnit i řemen ač jeho životnost dosahuje klidně 15 – 20 tis km. 

Výměnu oleje v převodové skříni si můžete zajistit pro klid duše každý rok třeba před koncem sezony nebo v intervalu 2 roky. Brzdové destičky si ale můžete hlídat pravidelně pouhým okem a když usoudíte, že je třeba je vymněnit dejte se do práce (nebo do servisu). Je dobré ale zmínit, že není nutné je co měsíc kontrolovat, jelikož jejich živnost se v průměru pohybuje v rozmezí 5 – 10 tis km. Výměna obložení bubnových brzd je v naopak v krásném intervalu zhruba 20 tis km. Kotouče jsou na tom ještě lépe, zde máme servisní interval úctyhodných 30 tis km. Brzdovka nebo-li brzdová kapalina se doporučuje měnit opět pro klid duše jedenkrát (max. dvakrát) ročně. 

Každý asi okusil ten pocit bezmoci, kdy přišel ke skútru a ten ne a ne naskočit. Ve většině případů nás všechny vypekla baterka. Tomu všemu se dá samozřejmě předejít správným zacházením resp. řádnou péčí. Standardní životnost baterie dosahuje klidně i tří let, ale abychom si tento interval zasloužili je dobré ji na zimu vyjmout ze skútru a klidně až čtyřikrát během tohoto období dobít do plné kapacity. 

Když už jsme u tématu zimy, pojďme si říct jak správně skútr zazimovat. Dříve se u strojů s kovovou nádrží doporučovalo natankovat do plna, aby nedocházelo ke korozi. Toto doporučení na většině fórech přetrvává ale samozřejmě z jiného důvodu než je koroze. Doporučení na natankování plné nádrže 100 oktanového paliva je z důvodu menší degradace paliva a méně usazenin v nádrži během několika měsíců odstávky. Skútr je dobré hodit na centrální stojan, ideálně zakrýt plachtou (klidně i v garáži) a nezapomenout na výše zmíněnou péči o baterii.  

Na závěr je nutné dodat, že byste se měli řídit vždy tím, co předepisuje manuál výrobce a brát ohled na počet najetých kilometrů a styl jízdy. Zkrátka každý výrobce může doporučovat jiné servisní intervaly s ohledem na mnoho různých faktorů. 

1 KOMENTÁŘ

  1. Je mi 56 let o baterií se starám a vydrží mě vždy více jak 5 let v autě mám 6 let a Peugeot 405 jsem měl jednou 10 let

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno