Věčné téma – skútr a řidičák, jak to tedy je?

0

Na téma řidičáků, konkrétně ve vztahu ke skútrům, koluje internetem až nechutné množství polopravd a mýtů. Přitom zákon 361/2000 Sb. je na internetu dostupný nám všem a pasáž o rozdělení kubatur je celkem krátká… No nic, níže si uděláme opravdu jednoduché rozdělení, které je snad nade všechno jasné. Dovolím si jen jeden disclaimer úvodem. Veškeré informace, co si níže přečtete, jsou poplatné aktuálnímu znění zákona a datu zpracování tohoto článku. No a teď už honem na ta fakta…

Kdy můžu sednout na svůj první skútr? No v podstatě už v 15 letech. Budu k tomu potřebovat mimo jiné složit zkoušky v motoškole. Jelikož je mi teprve 15 let a nejsem držitelem oprávnění skupiny “B” (čti auto), musím se spokojit pouze s motorkou o objemu do 50 cm3, jejíž konstrukční rychlost nepřekročí 45 km/h. Mé řidičské oprávnění se bude jmenovat “AM”. Mimochodem do této skupiny patří také některé elektromotorky s výkonem do 4 kW, čtyřkolky do hmotnosti 350 kg (v nenaloženém stavu) a tzv. mopedauta, ale to sem úplně netahejme…

O rok později si můžu dodělat rozšíření na skupinu “A1”, k němuž je povinností dovršit 16 let. Tato kategorie pak zahrnuje motocykly s objemem motoru do 125 cm3 a o výkonu nejvýše 11 kW, při poměru výkon/hmotnost do 0,1 kW/kg. Takže se ze mě v podstatě může stát král všech na trhu dostupných “stopětadvacítek”. Mimochodem, opět sem spadají i další záležitosti k řízení, jako motocykly stejných parametrů s postranním vozíkem a tříkolky o výkonu do 15 kW.

Takže mého prvního silnějšího skútra můžu řídit už od 16 let, to ujde, ne? Co ale dál? Co když mi přestane stopětadváca stačit? No, musím si bohužel počkat do 18 let. Magických 18 je totiž spodní hranice pro možnost povýšení řidičáku na skupinu “A2”. Tato skupina mi pak umožní řídit motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru (pozor, nebavíme se o objemu motoru, ale o výkonu) max. 35 kW a poměrem výkon/hmotnost nejvýše 0,2 kW/kg.

V podstatě si tím otvírám dveře k 95 % trhu skútrů a stává se ze mě král skútr světa …

Jak je to ale s tím mýtem kolem “Béčka” a skútrů, a co víc, jak je to s tříkolkama? Co je tříkolka a potřebuju na ní papíry?

No, jakmile je mi 18 let a dokončil jsem úspěšně zkoušky v autoškole, automaticky se ze mě stává majitel i dvou podskupin, tedy AM a A1. A protože jste pozorně četli, tak už víte, že AM a A1 mě společně opravňují k provozu strojů s maximálním objemem motoru do 125 cm3 a výkonu nejvýše 11 kW. 

A teď k tomu fíglu s tříkolkou (například Piaggio MP3). Pokud mi není 18 let, potřebuju na ní papíry AM (do 50 cm3) a nebo A1 (do 125 cm3). Pokud už ale držím v ruce papíry na auto, tedy skupinu “B”, stává se ze mě král tříkolek a to všech kubatur. Tříkolka je totiž dvoustopé vozidlo a v ČR je tak možné tento stroj řídit pouze se skupinou řidičáku “B”.

No a pokud Vám jsou jednostopé stroje málo a potřebuje občas podobně jako já vyvětrat i těch pár mašin, co jdou přes 35 Kw výkonu, je tu ještě řidičák skupiny “A”. Tato výkonem neomezená skupina vyžaduje buďto věkovou hranici 24 let, nebo minimálně 2 roky vlastnictví skupiny “A2”. Takže pokud je mi 18 let a udělal jsem si papíry na auto i na “A2”, neomezené papíry si můžu udělat už za 2 a ne až za 4 roky. 

No, tak doufám, že teď už je v těch skupinách trochu jasněji!

Spoustu šťastných kilometrů a kolama dolů!

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno