Velikost kol není radno podceňovat. Jak vybírat a na co si dát pozor?

0

Jedním z faktorů, který určuje kategorii skútrů a možná i rozhoduje o výběru konkrétního modelu je velikost kol. Jako vždy i tady má každá varianta své kladné i záporné stránky, proto se v tomto článku podíváme na to, co nám výběr dané varianty přinese nebo sebere. 

Malá kola

Mezi ně řadíme asi nejrozšířenější velikost, kterou jsou 12″ palcová kola. Ty najdeme třeba na skútrech značky Vespa, tedy nejznámějším skútru na světě. Při výběru této velikosti bychom měli myslet na to, ze se nám nedostává takové stability, jakou nabízí větší průměry kol. Je třeba být opatrní a jízdu na daném skútru si opravdu dobre osahat. Pokud na skútru plánujete dojíždět do práce a nemáte to tzv. za rohem, nemusí být jízda zcela pohodlná i když jde samozřejmě o nastavení podvozku a dalších proměnných. Zkrátka jakékoli nerovnosti nejen na okreskách pěkně a bez slitování ucítíte znatelně více než s větším průměrem kol. Malá kola ale mají jeden zásadní benefit, kterým je perfektní ovladatelnost a manévrovatelnost v nižších rychlostech, což oceníte především v hustém městském provozu. 

Velká kola 

Kola s větším průměrem jsou sice více doporučována, ovšem mají také svá pro a proti. Obecně se má zato, že s větším průměrem, kam můžeme zařadit např. kola 14″ (zadní) 16″ (přední) bude jízda přinejmenším komfortnější. Kola sežerou více nerovností a ušetříte i tak namáhané odpružení. Benefitem větších kol může být i lepší stabilita, kterou oceníte především při průjezdu zatáčkami. Typickým príkladem skútru s většími koly je Piaggio Medley, Honda SH a řada dalších. Co vám ale tato volba vezme je bezesporu lepší agilita, tedy hravost a čilost v husté městské džungli. Další z nevýhod, která se vždy zmiňovala (dnes už tolik neplatí, ovšem je třeba dávat si pozor) je zmenšení úložného prostoru pod sedlem na úkor větších kol. U některých modelů toto ovšem neplatí a zářným příkladem je například Yamaha XMAX nebo Honda Forza, kdy pod sedlo dáte u dvě přilby. Ať jsem fér, jedná se samozřejmě o větší skútry, ale u Hondy SH a obdobných městských ještěrek s většími koly je dobré si velikost úložného prostoru pod sedlem ohlídat. 

V neposlední řadě je dobré myslet i na výšku pneumatiky, která bezesporu zajišťuje patřičný jízdní komfort, což jistě známe z pneumatik automobilů. Nízký profil je sice vizuálně podmanivý, ovšem jízda na našich silnicích nemusí být zcela pohodlná. 

Oproti tomu šířka pneumatiky u skútrů i motorek je na tom opačně. Čím širší penu, tím víc Adidas, ale zase na úkor jiných jízdních vlastností. Zvyšuje se tím valivý odpor, což může dělat problém slabším kubaturám a při průjezdu zatáčkami bude nutné skútr více ¨položit¨. 

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno