Mocné písmeno „E“ rezonuje nejen městy

0
Skútr Amsterdam
Foto: InnervisionArt

Dnešní evropské společnosti vládne písmeno „E“. Určitě jste si všimli, že hodně slov, která hýbou děním v současném moto světě na toto písmeno začínají. A mezi ta nejdůležitější patří svatá trojice – ekologie, ekonomika, elektřina.

Na první pohled je ekologie nejdůležitější z těchto tří. Tlak na snižování emisí je enormní (zase „e“). Městské aglomerace si nechávají zpracovávat rozsáhlé studie, aby se jim podařilo snížit emisní zatížení center měst. 

Během posledního desetiletí začala velkoměsta postupně provoz ve svých centrech omezovat. Dnes dokonce některá úplně zakazují vjezd vozidel se spalovacím motorem. Ano, všech vozidel od autobusů až po skútry. Jedním z těchto měst je například Janov. Na našich stránkách už jste článek na toto téma měli možnost číst.

Další města v pořadí

O podobném zákazu uvažují také další italská města, například Miláno a Řím, neboť smogová situace je v těchto městech velmi vážná. Dalším městem, které začíná podobný zákaz aktivně zavádět je Amsterdam. Plán s názvem Clean Air Action by měl kumulovat v roce 2030 úplným zákazem vjezdu do centra všem dopravním prostředkům se spalovacím motorem.

Foto: turismoroma.it

Můžeme mít proti tomuto opatření mnoho výhrad, ale všichni víme, jak vypadá provoz ve velkoměstě. Doprava houstne a podobná opatření se zdají být nezbytná.

V tuto chvíli ovšem vstupuje na scénu druhé slovo ze zmíněné svaté trojice, a to ekonomika. Ekologie si totiž může říkat, co chce, ale dokud to ekonomika neumožní, nestane se vůbec nic. Média jsou plná informací o přechodu na alternativní pohony, tedy vodíkové a elektrické, vlády slibují elektromobilitu všude a pro všechny, a výrobci dělají vše pro to, aby na požadavky zareagovali.

Skupina odpůrců argumentuje skutečností, že přenosová síť není připravena, dobíjecích stanic není dostatek a také, že je nutné zvážit, zda ekologický dopad výroby baterií a jejich likvidace nebude v důsledku mnohem větší zátěží pro životní prostředí. Dalším důležitým argumentem je i odklon států od nukleární energie a fosilních paliv. Je ale reálné pokrýt stále rostoucí nároky na elektřinu pouze z obnovitelných zdrojů?

Budeme si tedy muset ještě počkat, zda třetí z trojice, tedy elektřina, bude očekávaným spasitelem. Všichni známe pro a proti. Jako koncoví uživatelé nemůžeme přímo ovlivnit politické nebo mediální dění, ale určitě na nás dopadají důsledky těchto událostí. 

Pořízení skútru byť se spalovacím motorem se v dnešní době tedy jeví jako dokonalé řešení. Když na skútru projíždíte okolo stojící kolony, určitě jste si všimli, že ve většině pětimístných aut sedí vždy jen jeden člověk. Oproti tomu je skútr pro jednoho člověka naprosto ideální. Je rychlý, obratný v provozu, zábavný a má nízké ekologické zatížení.

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno