Zákaz skútrů v Janově: Vše o zákonu, který naštval motoristy

0
Janov
Foto: Facebook / Massimo Canepa

V italském Janově nedávno schválili zákon, který „zakazuje staré skútry“, respektive omezuje jejich provoz v centru města. Jaký to bude mít dopad, co na to říkají místní, a která města budou další na řadě? Vyzpovídali jsme Massima Canepu, rodilého Janovana, experta na ojeté skútry a majitele pražského obchodu Vespisti Veri.

Když se začíná mluvit o nějakém zákoně, dříve nebo později na něj dojde. O omezení starých skútrů se v Janově mluvilo už před třemi lety, kdy se ale jednání pozastavilo – zčásti i proto, že by bylo poněkud nemístné omezit provoz italských legend právě v roce, kdy značka Vespa slavila 70. výročí, a to navíc ve městě, kde byla fabrika Piaggio založena.

Zákaz skútrů v Janově: Fakta a čísla

Průjezd centrem by měl být omezen pro celkem asi 25 000 skútrů a motorek s emisními normami Euro 0 a Euro 1. Z tohoto množství je to zhruba 4000 starých vesp a zbytek jsou ostatní značky včetně starších modelů se čtyřtaktními motory a samozřejmě automobily – benzínové s normou Euro 1 a diesely s Euro 2. Zákaz by se měl týkat strojů s rokem výroby 2000 až 2001. I proto je celkový počet „zapovězených strojů“ hodně vysoký – jde tedy i o „novější“ automatické čtyřtaktní modely jako Vespa ET a stejně staré skútry dalších značek.

Janov
Foto: Flickr / Ákos Boruzs

„Celá Evropa o tomto tématu píše. Je to právě i kvůli tomu vysokému číslu, které samozřejmě praští do očí. Tolik skútrů dost možná nejezdí ani po celé České republice,“ upozorňuje Massimo Canepa s tím, že právě Janov má v Evropě nejvíce skútrů na počet obyvatel. „Na 680 tisíc obyvatel je zde přihlášeno zhruba 300 tisíc motorek,“ upřesňuje. Dalšími městy, které o podobném zákazu uvažují, jsou Miláno, Řím – města, která se potýkají s velkým smogem. „My máme výhodu, že máme moře, a pokud fouká vítr od hor, vzduch je zde ještě relativně čistý oproti Milánu, které leží ve vnitrozemském údolí,“ dodává Massimo.

Zákaz bude platit pouze na nejužší centrum města s tím, že už teď se plánují trasy, kudy půjde město projet mimo tuto zónu. „Janov je velmi dlouhé město, které je zezadu obklopeno pásem pohoří a zepředu mořem. Není příliš velké, ale zato hodně široké a rozhodně by to nemělo být tak, že člověk na staré vespě neprojede z jednoho konce města na druhý,“ říká Massimo Canepa. Problém je spíše v tom, že v centru je spousta kanceláří, kam lidé na starých skútrech jezdí. „Drtivá většina ‚zainteresovaných‘ vespistů jsou majitelé starých modelů Vespa PX, které lidé používají jako pracovní vůz. Stejně tak jsem to dělal já, když jsem v Janově žil – doma jsem neměl garáž, v práci taky ne, a starou ‚rachotinu‘ jsem se nebál nechat na ulici,“ dodává Massimo. Centrem města tam denně projíždí na starých skútrech tisíce lidí. 

Spanilé jízdy naštvaných motoristů

Massimo vypráví, že když se o zákonu začalo mluvit, vespa kluby napříč městem se domluvily a začaly pořádat demonstrativní spanilé jízdy městem s co největší účastí. Centrum zaplavilo přes tisíc jezdců, což je účast, o které by si mohli nechat zdát i pořadatelé velkých organizovaných srazů. „Zákaz starých skútrů by sám o sobě možná tolik nevadil, jako fakt, že se to týká samozřejmě i vesp. Vespa je kult, tím spíše, že Janov je vlastně jejich ‚rodné město‘. Ale je jasné, že těžko lze udělat výjimku,“ zamýšlí se Massimo. Podle jeho slov místní kluby přemýšlí o dalších manifestacích, ale v zásadě už budou mít jen symbolickou roli – zákon je schválený a od 1. ledna bude platit.

Janov
Foto: Flickr / Dirk Buse

Co obyvatele (a majitele skútrů) vytáčí nejvíc, je fakt, že Janov má přístav, kde se pálí tuny paliva přímo ve městě a jeho blízkém okolí, letiště a fabriky, které ovzduší znečišťují stonásobně více. Jenže lodní doprava je výnosná, takže obrovské lodě, které mají neskutečnou spotřebu paliva, do města můžou. Zakázat provoz některých soukromých vozidel je ale samozřejmě jednodušší. Je to podobný případ, jako podpora (či spíše ne-podpora) vozidel s elektrickým pohonem. „Politici to samozřejmě podporují slovně, ale ve finále v celém městě nenajdete místo, kde si takové vozidlo můžete nabít. Jedině doma, ale lidi taky chtějí jezdit. Třeba v Holandsku na ‚elektriku‘ taky hodně tlačili, ale také všude vybudovali nabíjecí stanice,“ zamýšlí se Massimo a zmiňuje i fakt, že jeden litr benzínu stojí v Itálii asi 40 korun a drtivá většina této částky připadne státu. Není pak divu, že na omezení jeho spotřeby nemá tak velký zájem.

Jako vášnivého vespaře zákon samozřejmě nenechává v klidu ani Massima, ale jak sám říká – lidi budou naštvaní, ale nakonec jim nezbude nic jiného, než se s tím smířit. Problém to ale může znamenat pro chudší lidi, kteří mají třeba staré Kymco z roku 1998 proto, že na nový skútr nemají, a koupili by si ho, až se starý rozbije. „Hovoří se o dotacích od státu, které už jednou proběhly. Z těch zase nejsou nadšení prodejci, protože dotace funguje tak, že třetinu platí stát, třetinu výrobce, ale třetina dotace jde za prodejcem, který na takovém ‚obchodu‘ nemá šanci vydělat,“ vysvětluje Massimo, který mnohé z majitelů motosalonů osobně zná. 

Budeme skupovat janovské veterány?

Vzhledem k tomuto omezení se nabízí myšlenka, že by mohly být k dispozici starší vespy ke koupi za dobrou cenu. „Do jisté míry je to pravda, ale pokud ano, bude se jednat především o hodně ojeté modely PX, na kterých lidi jezdili denně do práce, rozhodně ne o veterány v pravém slova smyslu,“ říká Massimo.

Janov
Foto: Flickr / Alexander Edward

I ojeté „péixko“ může být ale příležitostí pro ty z nás, kteří chtějí „veterána“, ale (zatím) za něj nechtějí utrácet příliš velké peníze, nebo chtějí stroj, na kterém jim nebude líto se učit opravovat motor.

Opravdové, zachovalé veterány, ale k dispozici nebudou – ty si jejich majitelé chtějí nechat a navíc – pokud mají veteránskou značku (kterou lze se v Itálii získat obtížněji než u nás), centrem klidně jezdit můžou. Registrovaným veteránům totiž vjezd zůstane povolen. „To je trošku paradoxní, protože jde prakticky o stejný stroj se stejnými emisemi, jen má jinou SPZ. Počítá se ale s tím, že pokud má někdo zachovalého, naleštěného veterána, kterého si hýčká „na neděli“ a na srazy, nebude s ním jezdit denně do práce a nenechá ho bez dozoru na ulici,“ vysvětluje Massimo.

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno