Vývoj a dopady pandemie na motocyklový trh z pohledu zástupců značek

0
Adam Žert
Foto: Veletrhy Brno

Oslovili jsme zástupce značek, aby nám poskytli svůj osobní názor na vývoj trhu jednostopých motorových vozidel, dopady a případná omezení v souvislosti s celosvětovou pandemií. Jak celou situaci vnímají? 

Jiří Kružík

Peugeot Motocycles

Jiří Kružík
Foto: Facebook / Jiří Kružík

Celosvětová krize a panika z nového koronaviru samozřejmě zasáhla prodej nových skútrů a motocyklů obecně velmi silně, zvlášť nyní, když by měl probíhat start motorkářské sezóny a prodeje valit na plné obrátky. Zákazníci sice mají možnost nakoupit online, třeba na našem webu s dopravou zdarma nebo vyzvednutím u některého našeho dealera, ale nemůžeme se divit, že není nálada kupovat nové skútry, které nejsou nezbytné pro každodenní život. Co se zásob týče, tak u Peugeotu je zavřený expediční sklad ve Francii, takže dodání nových modelů nabralo měsíční zpoždění, nicméně standardně držíme více než 100 skútrů skladem zde v ČR, takže stále máme co prodávat.

Na současnou situaci už zareagovala také evropská komise a posunula konec platnosti emisní normy Euro 4 na 31.12.2021. To je pro mnoho značek dobrá zpráva, protože po letošním propadu prodejů bude všude v Evropě mnoho neprodaných motocyklů a skútrů s normou Euro 4 a značky by měly velké problémy je prodat. Z mého pohledu je to skvělá zpráva, protože budeme moci nadále prodávat oblíbené 2T 50 ccm modely a nebudeme muset příští rok zdražovat důvodu vyšší nákupní ceny Euro 5 modelů.

Ačkoliv je současný stav velice špatný, pevně věřím, že se vše brzy vrátí do normálu a motocyklový sektor se vrátí na prodejní čísla před krizí. Je možné, že se do problémů dostanou menší značky, jejíž dovozci jsou závislí na prodejích z důvodu tlaku na rychlé vrácení investice. Tomu nepomáhá ani současný kurz Eura. Myslím, že mohu prozradit, že manažeři všech značek nyní mají plné ruce práce s vysvětlováním svým dodavatelům, že nebudou schopni odebrat předem stanovené množství, ať už z důvodu nízkých prodejů nebo z důvodu špatného kurzu Eura. Pokud se kurz nestabilizuje na hladině před krizí, je dokonce možné, že některé značky budou muset zdražit. To ale nebude případ značky Peugeot Motocycles. Naše ceny pro rok 2020 dodržíme.

Adam Žert

Vespa, Piaggio, Moto Guzzi, Aprilia, Derbi a Gilera

Adam Žert
Foto: Veletrhy Brno

Myslím si, že na nějaké predikce je velmi brzy a jednotlivé faktory jdou hodně proti sobě. Odpovím Vám poněkud neurčitě: 

Motosalon byl jedna z posledních akcí před vyhlášením aktuálních opatření. Nějaké riziko bylo ve vzduchu a přesto byla návštěvnost méně než o 10% nižší, než na stejné výstavě před dvěma lety. Cílová skupina motocyklistů je tedy vůči riziku méně citlivá

Určitě negativní dopad bude. Nesmí se prodávat v nejsilnějším měsíci – přelom března a dubna bývá v prodejích klíčový.

Rozhodující bude, jakou budou mít veškerá opatření dopady na ekonomiku a jak silná budou podpůrná opatření vlády. To jsou dvě proměnné, které teď neodhadne nikdo a veškeré modely jsou pak jen spekulace.

Ptáte se dovozce, který má většinu prodejů ve skútrech. Skútrová sezona začíná s prvním sluníčkem, takže bude klíčové, jak se bude vyvíjet situace po Velikonocích. A ty v perspektivě dnešního vývoje jsou ještě hodně daleko a hodně se toho může změnit.

Mnozí výrobci omezují výrobu. Na rozdíl od mediálně tlačených důvodů – že by se nakazili dělníci v továrnách, nebo že chybí díly z Číny – vidím za tím spíše opatrnost z hlediska nepředvídatelné poptávky. Většina na virus pohlíží zejména optikou své země – kdy se uvolní opatření. Co se ale stane, pokud se Češi z toho vyhrabou za měsíc a velké motocyklové trhy, jako Francie, Německo, Itálie za 3 měsíce? Racionální optimalizace výroby je tedy na místě a pokud většina trhů teď bude měsíc stát a neví se, co bude potom, přijde mi pozastavení výroby na odpovídající čas rozumné.

Přes uzavření Showroomů se trh nezastavil, stěhuje se na online. Ten má ale svá specifika, zejména doplňky jsou při prodeji na dálku hůře prezentovatelné.

Na druhou stranu – kdyby nebyly viry, je rok 2020 jedním z nejlepších pro pořízení motorky nebo skútru. 2021 začínají nové emise. Vše půjde o cca 10 000 nahoru. Za lepší filtr ve výfuku. Takže objektivně pokud bych chtěl koupit ve 3letém výhledu motorku, koupil bych ji teď, protože za rok za dva budu platit za filtr, který mi ji nezrychlí. Euro teď udělalo kotrmelec, takže objektivně dříve či později budou muset všechny motorky zdražit. Takže pokud budou ekonomické dopady přijatelné a mezi lidmi nebude nějaká panika z krize, objektivně je to velmi zajímavý rok pro koupi stroje.

Další faktor, který nedokážu předpovědět je případný přesun od hromadné dopravy k individuální. Pokud MHD bude vnímáno více jako rizikové, mají skútry ve městech větší potenciál.

V neposlední řadě musíme vnímat psychiku lidí, kteří jsou teď zavření doma. Vyjet na dvě kola je neskutečná možnost si vyčistit hlavu. Takže věřím, že lidé po zákazu vycházení motorku vytáhnou. Jestli si ji i koupí a udělají radost… to po mě nechtějte teď po 2 týdnech viru u nás předvídat.

Suma sumárum – letošní rok z pohledu výrobců bude hodně o flexibilitě a rychlosti reakce na jednotlivé změny. V dealerské síti máme hodně partnerů, kteří se snaží v situaci vidět spíše příležitost a snaží se vyjít měnícím se potřebám zákazníků vstříc. Pokles bude, ale na jeho kvantifikaci je brzy. Zůstaňme pozitivní, svět nekončí a věřím, že už na konci tunelu svítá a že situace bude dobrá. Nemusí každý rok vše růst o půlku nahoru.

Martin Tománek

Yamaha 

Martin Tománek
Foto: Veletrhy Brno

To nejdůležitější je neztratit se zákazníkem kontakt. Ten fyzický je sice omezen, ale on-line je proti virům imunní, takže většinu služeb jsme přesunuli právě sem. Yamahu si koupíte nejjednodušeji tak, že si svoji motorku nebo skútr vymazlíte v naší aplikaci MyGarage, která je zdarma ke stažení a celé to pošlete dealerovi. Ten vám naspecifikovaný bike objedná i s doplňky, anebo  – pokud jej má skladem – vám jej osadí a doveze přímo před dům. 

Podobnou akci máme teď i na servis: dealer si skútr u zákazníka vyzvedne, oservisuje ho a zase vám jej zaveze zpět – do 30 km od dealerství Yamaha je tato služba zdarma. To samé platí, pokud si u Yamahy objednáte originální díly, doplňky nebo oblečení přesahující hodnotu 350 Kč – zásilku vám doručíme zdarma až domů. Výdejní místa servisu jsou samozřejmě stále otevřená, takže pokud někdo upřednostňuje osobní kontakt, je přes daná omezení samozřejmě vítán. Po zakoupení skútr je vám obratem aktivován značkový záruční systém, s přihlášením samotným je to vzhledem k omezeným podmínkám většiny pracovišť na delší lokte. Ale i s tím si umíme poradit. 

Důležité je, že máme co prodávat. Sklady i transportní firmy nám fungují ve standardním režimu a objednané skútry chodí. Teď už si jen přejeme, abychom to rychle zvládli a mohli sezonu s ostatními Yamaháky odstartovat jaksepatří. 

Michal Melichar 

Lambretta, Malaguti 

Michal Melichar
Foto: Facebook / Michal Melichar

V současné chvíli z pozice importéra vnímáme citelně pokles poptávky převážně u našich partnerů v jednotlivých regionech, kteří s naskladněním vyčkávají, jak se situace bude vyvíjet protože mají zavřené provozovny. Servisní služby to samozřejmě postihuje také, nicméně ne v tak velkém rozsahu.  

Určitě si musíme začít zvykat na změnu chování zákazníků. V letošním roce se určitě prodeje přesunou na internet a je otázkou následujících let, zda se tento trend udrží. Navíc nutná rekonstrukce stávajících webových prezentací je finančně velmi náročná a nedá se očekávat, že by jí z výnosů většina firem pokryla. Trh se určitě „vyčistí“.  

Samozřejmě každý analyzuje a přepočítává své predikované prodejní cíle ale nemyslím si, že by byl letošní pokles prodejů tak silně dramatický. Co vnímáme mnohem silněji a s obavou, je aktuální  kurz koruny vůči euru a částečný logistický výpadek v evropských skladech. V G-moto je 80% našich finančních operací ve valutách a oslabená koruna nám dělá starosti. Pokud tento trend bude pokračovat, udržet si alespoň nějakou marži bude neúnosné a bude nutné upravovat ceníky. Aktuálně tedy komunikujeme s dealery na společné participaci na nově dodaných strojích a budeme se snažit letošní cenu udržet. 

Co se týká našich produktů, Lambrettu jsme stihli naskladnit ještě v době kdy koruna posilovala. V případě Malaguti tomu bohužel tak není a stahujeme stroje narychlo z evropských skladů, což bude mít u některých modelů vliv na dodací dobu.

Petr Veruňek 

Kymco 

Petr Veruněk
Foto: Top Gentleman

Nikdy jsme se s podobnou situaci nesetkali a můžeme se maximálně poučit, až bude vše za námi. Náš optimistický názor a víra je, že až opadnou ochranná opatření ( a nevíme kdy), tak se situace uklidní a zákazník prostě učiní to, co měl v plánu. Tedy pokud plánoval nákup, tak ho učiní, jen s posunem. V to doufáme a na to jsme připraveni.

Jakub Špaček

YUKI

Jakub Špaček
Foto: YUKI

Většina našich servisních míst má otevřeno a je k dispozici svým zákazníkům. Na základě nařízení vlády ČR jsme bohužel nuceni omezit maloobchodní prodej, showroomy našich dealerů musí být zavřené. Tyto restriktivní nástroje se negativně projeví nejen u nás, ale i na celé ekonomice v ČR. Náš prodej motocyklů momentálně probíhá po telefonu nebo online, stále jsme k dispozici na našem e-shopu YUKI a objednávky nadále průběžně přijímáme a expedujeme. Nové motocykly a skútry zavážíme do 5 pracovních dnů po úhradě, a to ZDARMA. Také online prodej náhradních dílů probíhá bez problémů dál.

Průhonická značka Yuki je dobře připravena nejen na sezónu, ale i na danou situaci. Yuki sídlí ve svých vlastních prostorách se svým zázemím (sklad, servis atd.). Naše výrobní závody Zongshen, Zhejiang Tianying, Jinan Qingqi apod. fungují v přísném bezpečnostním režimu. Jsou zavedená bezpečnostní opatření, v továrně jsou dezinfekční brány, měří se tělesná teplota, povinné jsou roušky. Výroba nových produktů se bude realizovat nejdříve v červnu, český zákazník se ale nemusí obávat, že by nebylo možné si tzv. „udělat radost“ a zakoupit nový stroj. V Průhonicích je veškeré zboží skladem a dealeři značky Yuki mají své skladové zásoby. Věřím, že toto mimořádné období všichni dobře zvládneme a přeji všem pevné zdraví!!

🔥Sledujte nás: FacebookYoutubeInstagramTwitter

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno