Rallye Paříž-Dakar nebo jinak také Dakarská Rallye a zkráceně pouze Dakar. To je dnes již každoroční legendární závod off-road vozidel a motocyklů. Letošní ročník závodu se uskutečnil začátkem ledna v Saudské Arábii s pořadovým číslem 42. Závodu se běžně účastní upravené terénní speciály, které zdolávají písečné duny, blátivý terén, a mnohé další nástrahy, které nachystala příroda. Ovšem i v tomto drsném vytrvalostním závodu najdeme nadšence, kteří si pro absolvování vybrali právě skútr.
Během druhého ročníku se v roce 1980 na start postavili Marc Simonot a Bernard Tcherniavsky. Pro zdolání vytrvalostního závodu v extrémních podmínkách si vybrali skútry Vespa P200E s dvoutaktními motory. Co si museli prožít během 10 000 km dlouhého závodu přes Alžírsko, Niger, Mali, Mauretánie, Burkina Faso a Senegal si lze těžko představit. Ovšem nutno dodat, že i když po skončení závodu, tito dva hrdinové úspěšně dorazili ve zdraví do cíle.

Dakarem to ovšem neskončilo
Psal se rok 2011, kdy se dva podobní nadšenci možná po vzoru Dakaru z roku 1980 rozhodli zopakovat podobný čin. Absolvovat seriál mistrovství světa Pharaons Rally v Egyptě. Pro svojí cestu si italští jezdci Andrea Revel Nutini a Marcello Dabrogni vybrali dva skútry Vespa PX s manuální převodovkou.

Součástí nezbytných úprav bylo vyladění motoru, vylepšení chlazení, silnější odpružení, terénní obutí a posílení konstrukce pomocným rámem. Díky obecným pravidlům absolvovali oba jezdci trať o délce 2 660 km v kategorii závodních strojů do 450 ccm. Bohužel, a jak se dalo možná očekávat, první komplikace nastaly již při výjezdu na start. V jemném písku začali mít problémy se spojkou, která si před závodem vytrpěla své, kvůli následnému vyprošťování.

První etapa závodu nastavila laťku obtížnosti velice na vysokou úroveň. Pro srovnání si můžeme uvést příklad, kdy vedoucí motorkář Mac Coma na KTM zvládl trať za 4 hod a 6 min. Andrea Revel Nutini a Marcello Dabrogni zdolali na Vespách ten samý úsek v čase 25 hod 40 min, v němž byla započtena i penalizace za to, že neprojeli trať v 8h limitu. Nejednalo se tedy o čas strávený na trati. Podle vyjádření obou závodníků jim šlo především o zážitek a o to, pokusit se dojet co nejdál.