Na skútru zajeli Dakar a Rally Faraónů

0
Vespa Rally Faraónů
Foto: repubblica.it

Rallye Paříž-Dakar nebo jinak také Dakarská Rallye a zkráceně pouze Dakar. To je dnes již každoroční legendární závod off-road vozidel a motocyklů. Letošní ročník závodu se uskutečnil začátkem ledna v Saudské Arábii s pořadovým číslem 42. Závodu se běžně účastní upravené terénní speciály, které zdolávají písečné duny, blátivý terén, a mnohé další nástrahy, které nachystala příroda. Ovšem i v tomto drsném vytrvalostním závodu najdeme nadšence, kteří si pro absolvování vybrali právě skútr. 

Během druhého ročníku se v roce 1980 na start postavili Marc Simonot a Bernard Tcherniavsky. Pro zdolání vytrvalostního závodu v extrémních podmínkách si vybrali skútry Vespa P200E s dvoutaktními motory. Co si museli prožít během 10 000 km dlouhého závodu přes Alžírsko, Niger, Mali, Mauretánie, Burkina Faso a Senegal si lze těžko představit. Ovšem nutno dodat, že i když po skončení závodu, tito dva hrdinové úspěšně dorazili ve zdraví do cíle.

Vespa Dakar
Foto: redbull.com

Dakarem to ovšem neskončilo

Psal se rok 2011, kdy se dva podobní nadšenci možná po vzoru Dakaru z roku 1980 rozhodli zopakovat podobný čin. Absolvovat seriál mistrovství světa Pharaons Rally v Egyptě. Pro svojí cestu si italští jezdci Andrea Revel Nutini a Marcello Dabrogni vybrali dva skútry Vespa PX s manuální převodovkou. 

Vespa Rally Faraónů
Foto: repubblica.it

Součástí nezbytných úprav bylo vyladění motoru, vylepšení chlazení, silnější odpružení, terénní obutí a posílení konstrukce pomocným rámem. Díky obecným pravidlům absolvovali oba jezdci trať o délce 2 660 km v kategorii závodních strojů do 450 ccm. Bohužel, a jak se dalo možná očekávat, první komplikace nastaly již při výjezdu na start. V jemném písku začali mít problémy se spojkou, která si před závodem vytrpěla své, kvůli následnému vyprošťování. 

Vespa Rally Faraónů
Foto: repubblica.it

První etapa závodu nastavila laťku obtížnosti velice na vysokou úroveň. Pro srovnání si můžeme uvést příklad, kdy vedoucí motorkář Mac Coma na KTM zvládl trať za 4 hod a 6 min. Andrea Revel Nutini a Marcello Dabrogni zdolali na Vespách ten samý úsek v čase 25 hod 40 min, v němž byla započtena i penalizace za to, že neprojeli trať v 8h limitu. Nejednalo se tedy o čas strávený na trati. Podle vyjádření obou závodníků jim šlo především o zážitek a o to, pokusit se dojet co nejdál. 

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno