GEKON3, aneb předvýjezdová kontrola skútru / motocyklu

0
GEKON
Foto: flickr / Ronnie Gavelin

Nevím jak vy, ale já mám občas problém s tím, co všechno bych měl na skútru zkontrolovat a na co si dát pozor. Dvojnásob to platí po zimním spánku mého mazlíčka v garáži. Nicméně, určitá míra automatizace předvýjezdové kontroly (alespoň té vizuální), je nutností. Níže jsme proto společně se spřátelenou motoškolou sepsali souhrn toho nejdůležitějšího, na co se zaměřit a na co si dát pozor. Kontrola je důležitá a tak nezapomínej na GEKONa.

Co to je vlastně GEKON?

GEKON3 není nic jiného, než mimotechnická pomůcka pro soubor prvků/částí, na které se zaměřit. Gumy, Elektro, Kapaliny, Ovládání, Nutnosti, Náklad a Nastavení. První písmenka z těchto celků dají dohromady GEKON a pokud vezmeme v potaz, že Nutnosti, Náklad a Nastavení jsou všechno od N, stačí si přidat k N 3 a je to! Máme GEKONa a jdeme se podívat na jednotlivé okruhy.

Gumy

Až budete tlačit svůj stroj (nejen po zimní přestávce) na denní světlo, první, na co se zaměřit jsou lidově řečeno gumy a jejich stav. Už podle toho, že se nám špatně tlačí ven a je potřeba více síly k manipulaci než když jsem parkoval (nebo na podzim, když jsem skútr odložil do rohu garáže) nebude jejich tlak takový, jaký má být. Tlak se kontroluje před jízdou na jízdou nezahřátých pneumatikách. Hodnotu, na kterou je potřeba případně nafoukat najdeme buď na nalepeném štítku (většinou na zadní kyvce), nebo v uživatelském manuálu. Dále je třeba  zkontroloval celkový stav pneumatik, vizuální poškození, nebo hloubku dezénu – který musí být podle zákona minimálně: 1,6 mm (u malých skútrů spadajících do kategorie mopedů stačí pouze 1 mm).

Elektro

U prvního startu se pozná, jak jste byli zodpovědní a v jaké kondici jste udržovali akumulátor. Třeba já jsem měl poctivě celou zimu akumulátor připojený k chytré nabíječce, takže start nebude problém, potom bude stačit zkontrolovat funkčnost všech kontrolek na přístrojovém panelu a samozřejmě funkčnost všech žárovek (nebo diod) včetně osvětlení RZ, na kterou se dost často zapomíná a páni příslušníci to vědí. Další elektro problémy už beztak odhalí jen jízda, takže víc nemáme pravděpodobně šanci odhalit.

Kapaliny 

Nejdůležitější kapalinou (k nutné kontrole) je olej. Dobré je tedy kouknout pod skútr, jestli z něj něco mastného (třeba přes zimu) nevyteklo a případné doplnění je už to nejmenší. Větší oříšek je výměna oleje kvůli velkému nájezdu v minulé sezoně, nebo pravidelná výměna podle předepsaného intervalu. Ideální je olej (nechat) vyměnit hned po sezoně, protože nový olej lépe chrání během zimní odstávky, ale pokud jsme to nechali až na jaro je nejvyšší čas pro výměnu. Jeden tip pro kutily, kteří to zvládnou svépomocí je nejprve motor zahřát a následně se pustit do vypouštění (teplejší olej je vzhledem ke své viskozitě krásně tekutý, na rozdíl od nezahřátého). Nový olej by měl samozřejmě splňovat požadavky předepsané výrobcem.

Další kapalinou hodnou kontroly je určitě brzdová kapalina, kterou minimálně na přední brzdě všichni máme. Je-li i zadní brzda ovládána hydraulicky musíme najít nádobku brzdové kapaliny i tam. Každá brzda má totiž téměř vždy svoji samostatnou nádobku. Kontrolujeme množství mezi minimální a maximální ryskou.

U kapalinou chlazeného skútru je potřeba ještě provést kontrolu množství chladící kapaliny. Opět nesmí klesnout pod vyznačenou rysku minima a případně doplnit její množství.

U kontroly všech provozních kapalin je nutné stát na rovině a použít centrální stojan, aby nedošlo ke zkreslení měřeného množství. 😊

Ovládání

K úplné předvýjezdové kontrole, než vyrazíme do provozu bych doplnil ještě minimálně kontrolu volného chodu páček, volně se vracející plynovou rukojeť (pokud se nevrací do klidové polohy je nutné lanko namazat) pohledovou kontrolu stavu brzdových destiček a kotoučů, nebo ukazatele stavu brzdového obložení, a nakonec těsnost předních vidlic a volné bezproblémové otáčení řídítek.

Nutnosti, Náklad a Nastavení

S sebou musíme mít samozřejmě povinnou výbavu, což je v případě kategorie A, kam spadají skútry, pouze motolékárnička. Nicméně, vestu si pod sedlo klidně také přibalte, skoro žádný prostor to nezabere. Náklad na jednostopém vozidle nevozíme, ale když ano, je třeba se řídit platnou vyhláškou a náklad správně označit. Nastavení se týká těch z nás, co svého mazlíka s někým sdílejí. Zrcátka, případně páčky (máte-li nastavitelné) a nastavení do potřebné polohy.

Dále už stačí jen mít s sebou (třeba v kapse) osobní doklady a doklady k motocyklu se zelenou kartou, což beru jako samozřejmost.  

Ještě než naskočíte na svůj stroj, mrkněte se na něj pěkně zezadu a ujistěte se, že nálepka z TK je stále platná a v tu chvíli už nic nebrání tomu si vyrazit znovu užívat jízdu v jedné stopě. 

Společně s naším “skútrguru” Jirkou Sedláčkem ze spřátelené motoškolou přejeme mnoho šťastných kilometrů v jedné stopě a nezapomínejte na GEKONa, vždycky, když se chystáte otočit klíčkem.

🔥Sledujte nás: 

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno