Test: Lambretta V200 Special. Parádnice, co se nebojí vystrčit drápky

1
Lambretta V200 Special

Probouzím se do krásného slunečného rána a hned je mi jasné, že dnešek bude něčím výjimečný. Mám před sebou cestu přes Prahu směrem do Hostivaře, kde už na mě v nenápadném areálu společnosti G-MOTO, čeká jedna legenda. Zatím toho o ní moc nevím, osobně jsme se totiž ještě nepotkali, ale historii a její původ, tak ten znám do puntíku. Vždyť na jejich prapředcích (možná i pra-prapředcích) jezdili i naši vzdálení rodinní příbuzní kolem roku 1960.

Pokračovatelé rodu Innocenti tuhle značku teprve nedávno postavili (společně s Rakouským KSR Group a designem by KISKA) zpátky na nohy. Motory dodává SYM, takže původ má tahle kráska i na Tchaj-wanu, ale o to lépe. Alespoň se dá odtušit, že se nebude jednat o žádného plasťáka. Helma, rukavice, bunda, boty, a už si to na Forze štrádujeme přes město. Těším se, strašně moc se na ni těším.  

U brány G-MOTO mě vítá milý pán, ale já mám oči jen a jen pro ni. Oranžová, černá kola, černé orámování a krásné polepy Lambretta na bocích. Je nádherná, a přitom tak malinká. Připomíná mi italské ženy. Malého vzrůstu, ale se spoustou sexappealu a temperamentu. Objektivita v je rázem v trapu. Zamiloval jsem se na první pohled.

Krátká diskuse kolem historie, toho, na čem a jak dlouho jezdím/jezdíme, ale myšlenkami jsem už v sedle a uháním Prahou. Konečně jsem se dočkal. První pocit je smíšený, přesedl jsem z Forzy 300 na něco úplně jiného, ale rychle si zvykám. Široké hefty, malinké, ale velmi pohodlné sedadlo, úplně jiná geometrie, a hlavně malinká kola. „Obratná mrška“, říkám si na první křižovatce. Lidé se na mě koukají, otáčejí se za mnou, dokonce na mě mávají. No, mám 194 cm a přes 120 kg, takže jsem jim na téhle krásce musel připadat směšně, ale já se cítil skvěle. Ba naopak, cítil jsem se neskutečně pyšně. Jedu Prahou, kostky, koleje, rozbitá silnice a štěrk po zimních posypech, ale je mi to nějak úplně jedno. Užívám si to. Až takhle moc si mě Lambretta V200 Special svým okouzlujícím vzhledem, jízdními vlastnostmi, a hlavně duší získala. 

Dost rozplývání

Je neoddiskutovatelný fakt, že se jedná o prémiovou značku, která není pro každého a která má v podstatě jen jednoho konkurenta. Svou sestru, Vespu, která ale nebyla předmětem tohohle testu a není potřeba ji více zmiňovat. Historie Lambretty je na internetu velmi dobře popsána a doporučuji se kouknout. Prémiovost značky je velmi dobře znát, a to především na zpracování kapotáže, budících a celkově na detailech.

Závažíčka na řídítkách, hefty, nášlapy, dokonce i víčko od nádrže, tam všude je minimálně logo, nebo nápis Lambretta. Konstrukce skútru je pevná, podvozek nastavitelný a malá kola dodávají této krásce na ovladatelnosti, hravosti a hlavně předvídatelnosti. Z továrny dodávaná na pneumatikách Pirelli, které na asfaltu drží jako přibité a kdyby nebylo stojánku na levé a výfuku na pravé straně, zkouším jí v zatáčkách pokládat níž a níž. Takhle mi alespoň stojánek celkem jasně 2x naznačil, že už by stačilo a moje přemírné náklony korigoval. Klika, že jsem si ne téhle krásce neustlal, to bych byl opravdu hodně naštvaný.

Lambretta V200 Special

Pohledově se jedná o nádherný kousek s jasným záměrem upoutat pozornost. Což se daří náramně, nicméně, je takový skútr do města opravdu praktický? Bál jsem se toho, musím rovnou říct, že jsem se opravdu obával, jak budou malá kola reagovat na městské nerovnosti, kostky, koleje a jiné nástrahy. Moc jsem si neuměl představit přejet pod plným plynem (pro příslušníky maximálně 51km/h) křižovatku, kde prostředkem prochází koleje, nebo na mokrých kostkách zatáčet. No ale světe div se, Lambretta mě rychle vyvedla z omylu a poměrně snadno mi dokázala, že je přesně na tohle dělaná. Podvozek si mile přisedne, koleje nekoleje, gumy poberou zbytek a vy tak opravdu jen a jen točíte plynem.

K té vizuální stránce je potřeba dodat, že jsem dostal do testu oranžovou krásku s tuningovým výfukem od Remusu, takže když jste si mě náhodou nevšimli hned na první dobrou, minimálně jste mě slyšeli. Musí to být úsměvné, když se kolem Vás prožene oranžový sršeň s tuningovým výfukem a něm vysmátý 120kg tlouštík 🙂

Lambretta V200 Special

Remus výfuk nadělá hodně parády, ale je potřeba dodat, že jeho uchycení je celkově níž než na originálním výfuku, a tak snižujete světlou výšku skútru. Bohužel jsem si s ním dvakrát škrtnul. Což je nemilé z pohledu estetického ale hlavně bezpečnostního – leknu se a co pak, zahučím pod nějaké auto, nebo nedej bože tramvaj. Moje první škrtnutí bylo totiž při náklonu v průběhu přejíždění kolejí.

Motoricky jede V200vka nad očekávání. Reakce na plyn je perfektní a do nějakých 40-50 zrychluje jako o život, mezi 50 a 65 je to už slabší a nad 80 už leze pomalu. Nicméně mimo město jsem frčel 100 km/h úplně bez problému, a to jsem tlouštík. Takže motoricky je vidět, že SYM dodává opravdu velmi kvalitní srdíčko. 

Ukazatel rychlosti je moc hezká práce, retro budík je opravdu to, co k této krásce padne jako zadek na hrnec. Osobně jsem měl trochu problém s digitálním, jinak ale hezky udělaným displejem, který jako hlavní údaj zobrazuje otáčky, a to ještě v dost nešťastném formátu. Když na Vás svítí na displeji 6.3, moc nevíte, jestli je to spotřeba, rychlost, nebo nějaký jiný údaj. Distributor mi pak říkal, že nová verze bude mít místo na skútru úplně bezpředmětných otáček, klasický rychloměr, což už mi smysl dává. Moc dalších funkcí krom ODO, TRIP, času a stavu nabití baterie nepotřebujete, a to vše samozřejmě na displeji najdete.

Ovládací tlačítka a přepínače jsou kapitola sama pro sebe. Mám velké ruce, takže mi přijdou tlačítka zbytečně namačkaná na sebe. Zase ale chápu, že ne každý jezdí v rukavicích a má ruku velikosti XL, nicméně se i tady shodujeme s distributorem, že by design mohl ustoupit funkčnosti. Hodně diskutované jsou zvuky doprovázející blinkry. To, že Lambretta píská, když blikáte/máte zapnuté blinkry, je dobře. Alespoň každý ví, že se chystáte něco udělat. Mimo jiné, alespoň to třeba donutí se chodce, co Vám mají čas od času potřebu vlézt bezmyšlenkovitě před motorku, rozhlédnou, co že to kde píská.

Takže za mě to určitě není mínus a beztak si na to člověk rychle zvykne a alespoň nezapomíná blinkry vypínat. Až když jsem psal tuhle recenzi, tak jsem si uvědomil, že jsem vlastně nenašel výstražná světla, takže je možné, že je Lambretta vůbec nemá anebo jsem je jen přehlédl…

Zrcátka a úložný prostor. Dva nejvíce propírané neduhy Lambretty. No, zrcátka jsou opravdu Italská a pro mě nepoužitelná. Kdyby na skútru nebyly, nic by se nestalo, takže ano, velký člověk jen velmi obtížně hledá správný úhel a nastavení. Úložný prostor? Za mě ho je až dost. Moje otevřená helma velikosti 2XL se do boxu pod sedlem pohodlně vešla. Takže pokud se nechystám jezdit na retro skútru v integrálce, jsem úplně v pohodě.  

Závěrem pár čísel

Cena testovacího modelu je stanovena na 104.790,-Kč a samozřejmě máte na výběr z několika barevných provedení. Za zmínku stojí i široká paleta příslušenství, jako jsou padací rámy, plexi štíty různých velikostí, nosiče, držáky, ale i homologované výfuky od společnosti Remus. Doplňková výbava je v porovnání s konkurencí doslova “za pakatel” a rozhodně se doporučuji podívat na to, čím vším si svou krásku můžete vylepšit. Technické údaje nebudu opisovat od výrobce, ale dovolím si vyzdvihnout pár detailů. Konkrétně LED světlomety, které svítí opravdu výborně, brzdový systém s 226 mm kotoučem vpředu a 220 mm vzadu, výkon bezmála 9KW při 7500 otáčkách a integrovanou nabíječku USB. Tohle vše v základu a ještě pár roztomilých detailů, jako třeba integrovaný háček na tašku pod sedadlem, nebo příjemná přihrádka pod řídítky na doklady a povinnou výbavu.

Tolik moje osobní dojmy, nicméně jsem si neodpustil (a neodpustím to žádnému stroji, který budeme mít letos v testu) vzít Lambrettu do spřátelené motoškoly, kde jsme se jí podívali na zoubek detailněji. Pomalý slalom, rychlý slalom, vyhýbák, brždění z různých rychlostí, náklony, a především ovladatelnost a přesnost. To všechno jsme společně s naším kamarádem a „skútrguru“ Jirkou Sedláčkem otestovali a tady máte naše hodnocení.

Pomalý slalom

  • Simulace k průjezdu mezi auty v koloně, manévrování ve ztížených podmínkách
  • Testujeme ovladatelnost v malé rychlosti + výchylky a rejdy

Výsledek:

Výborný (5/5 bodů)

Hodnocení:

Malá kola v kombinaci s nízkým těžištěm a velkým rejdem dělají skútr velmi dobře ovladatelným.

Rychlý slalom

  • Simulace přejíždění mezi pruhy ve vyšší rychlosti, reagování na situaci před Vámi, manévrování ve ztížených podmínkách.
  • Testujeme ovladatelnost ve střední rychlosti, stabilitu a přesnost

Výsledek:

Výborný (5/5 bodů)

Hodnocení:

Malá kola v kombinaci s nízkým těžištěm a velkým rejdem dělají skútr velmi dobře ovladatelným a předvídatelným.

Vyhýbací manévr

  • Simulace vyhnutí se překážce, která se vyskytuje v dráze jízdy
  • Testujeme ovladatelnost ve střední rychlosti a stabilitu

Výsledek:

Velmi dobrý (4/5 bodů)

Hodnocení:

Nižší zdvihy a nižší těžiště způsobuje častější škrtnutí podvozku (výfuk/stojánek) o asfalt, a to hlavně ve vyšším náklonu. Skútr je jinak velmi dobře ovladatelný a přesný.

Brždění v různých rychlostech

  • Simulace náhlého brždění před překážkou
  • Testujeme sílu, přesnost a odezvu brzdového systému

Výsledek:

Dobrý (3/5 bodů)

Hodnocení:

Přední kotouč s ABS dodává brždění klidnější průběh a větší přesnost. Zadní brzda není vybavena ABS, takže dochází k rychlému zablokování zadního kola a tím i smykovému brždění. To může primárně na mokré vozovce způsobit těžké chvíle řidiči a vyústit až v pád. Krizové brždění je přesné a razantní, brzdy jinak fungují jako celek velmi dobře.

Celkové hodnocení:

Lambrettu jsme měli půjčenou na jeden celý den a stihli jsme toho s ní najezdit víc než dost. Prohnali jsme jí centrem, testovali jsme jí na výukové ploše motoškoly, ale zároveň jsme si ní udělali vyjížďku mimo město. Všude, kde jsme se sní objevili budila rozruch a lidi si jí měli tendenci fotit a ptát se, co to je a kolik to stojí. Takže pokud pokukujete po nějaké klasice, za nás se jedná o velmi dobře zpracovaný stroj, který je zábavný a přesně plní účel, ke kterému byl sestrojen – jízda po městě. Retro styl, malá kola a precizní zpracování dělá z Lambretty V200 Special přesně ten typ skútru, na kterém se nebudete stydět jezdit po městě, a ještě Vám bude dělat radost svým projevem, hravostí a duší, kterou bezesporu má.

Děkuji za spolupráci společnosti G-MOTO, která nám tenhle krásný stroj zapůjčila a také Jirkovi Sedláčkovi z motoškoly www.ridicak.eu za pomoc s testováním a těším se brzy na další recenzi. 

🔥Sledujte nás: 

1 KOMENTÁŘ

  1. Uznávám, že u retro-skútru asi nemusí být výkon na prvním místě, ale 8,9 kW ze 170 ccm. To by snad mohlo jet i trošku líp… hlavně kdyby člověk vyrazil kousek za hranice města. Vždyť leckteré 125-ky se výkonově pohybují na legislativním limitu 11 kW.

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno