Yamaha TMAX: od historie po současnost

0
Yamaha TMAX 2020
Foto: Yamaha

Svět skútrů je plný novinek a překvapení. Některé skútry jsou ale již klasikou a jsme rádi, že na trhu zůstávají. Jedno z prvních míst mezi těmito stálicemi bezesporu zaujímá skútru Yamaha TMAX.

První z rodiny maxi skútrů Yamaha a také první předchůdce TMAXu byl v roce 1996 YP 250 Majesty. Tento skútr zaznamenal v Evropě veliký úspěch a Yamaha díky němu začala pracovat na koncepci nového velkého skútru pro běžné dojíždění. Cílem bylo vyvinout stroj, který by byl vhodný i na jízdu po evropských dálnicích. V roce 2000 tak spatřil světlo světa úplně první TMAX.

Cílem Yamahy bylo oslovit tři hlavní skupiny zákazníků – aktivní řidiče skútrů, majitele středně velkých motocyklů a zákazníky, kteří chtějí kombinovat jízdu na skútru s jízdou autem. První TMAX byl vlastně hybridem mezi skútrem a motocyklem. Byl postaven na motocyklovém trubkovém rámu, motor byl umístěn více vpředu a rozložení váhy bylo tedy také víc motocyklové než skútrové, a kyvka nebyla součástí motoru, jako je to běžné u skútrů.

 Yamaha Tmax (XP500)
Foto: bikeweb.com

Jak šel čas

Na první modelovou řadu vyráběnou do roku 2003 navázaly postupně další řady. Od roku 2004 přišla na trh druhá modelová řada, která získala místo karburátoru vstřikování, originální vidle o průměru 38 mm byly zvětšeny o 3 mm a kromě několika dalších vylepšení brzd dostala systém ABS. Třetí modelová řada, jejíž výroba začala v roce 2008 zaznamenala výrazné odlehčení v podobě hliníkového rámu, který nahradil původní ocelový, zvětšení vidlí o další 2 mm a také větší nádrž.

Pro další čtvrtou modelovou řadu dostupnou od roku 2012 sáhla Yamaha k dalším změnám. TMAX získal nový design a pohon. Objem skútru stoupl z 500 ccm na 530 ccm. Původní pohon pomocí řetězu byl nahrazen řemenem se samostatnou hliníkovou kyvkou. Od roku 2015 pak dostal TMAX obrácené vidlice a radiální brzdy. 

Od roku 2017 je TMAX k dispozici ve třech modelových verzích – standardní, SX a DX. Všechny verze mají elektronicky ovládanou škrtící klapku, SX a DX mají přepínatelné módy motoru, a DX ještě k tomu tempomat a elektronicky nastavitelný štít.

Současnost

Nejnovějším modelem TMAX  pro rok 2020 posouvá Yamaha hranice opět o kousek dál. Motor je zvětšen na 560 ccm a splňuje normu Euro 5. TMAX také získává o 6% vyšší točivý moment, tedy 55,7 Nm při 5250 ot./min. TMAX dosahuje výkonu 35,0 kW při 7500 ot./min. Spotřebu paliva uvádí Yamaha 4,8l na 100 km a kapacita nádrže je 15l. 

Yamaha TMAX 2020
Foto: Yamaha

U nového TMAXu došlo také k úpravě karoserie. Byly přepracovány nášlapy pro lepší došlap na zem a nové panely kapotáže dávají skútru dynamičtější a sportovnější vzhled. Nový TMAX nabízí velký úložný prostor, který pojme jednu integrální nebo dvě otevřené helmy. Skútr je také vybaven nejmodernější elektronikou, která má za úkol co nejvíce zpříjemnit jízdu. Dále kontrolou trakce a dva jízdní módy D-Mode, kdy můžete volit plynulé přidávání plynu pro městský provoz nebo sportovnější jízdní styl pro otevřenou silnici.

Čtěte také: Nová Yamaha TMAX 560: Vše na MAX

V dnešní přetechnizované době nechybí samozřejmě bezklíčové startování a vstup,  středový displej se všemi nezbytnými kontrolkami a LED technologie u světel a blinkrů. Novinkou je bezpečnostní opatření v podobě unikátního systému zamykání středového stojanu, který zabrání nenechavcům, aby se pokoušeli na vašem TMAXu odjet.

Samozřejmě se jedná o maxiskútr a je tedy nutné počítat s cenou, která bude vyšší než u těch malých. Na stránkách Yamaha začíná cena Yamaha TMAX 2020 na téměř 294.990 Kč. Cenu potom může ještě zvýšit verze Tech MAX či vámi zvolená doplňková výbava.

Posledních dvacet let se díky TMAX drží Yamaha na špičce mezi výrobci sportovních skútrů a model TMAX 2020 zaručuje, že o svou pozici mezi lídry určitě nepřijde.   

Zdroj: Yamaha, Wikipedia

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno