Víte, jak správně zajet úplně novou motorku a skútr?

0
Jak zajet motorku
Foto: Unsplash / John Canelis

Manuál od novýho bajku mluví jasně, prvních tisíc kilometrů OPATRNĚ! Oslovili jsme několik expertů, kteří nám vysvětlili, že to tak jednoznačný není. Pouštíme se tady na tenký led, to je nám jasný…

Ohřejte ji!

Nejdůležitější je, abyste motorku vždycky pořádně ohřáli! To je totiž pro správný zajetí motoru kritický! Obecně se doporučuje motor nastartovat, oblíknout si helmu a rukavice a pak pomalu vyrazit. Zahřátí motoru na místě je taky možný, ale lepší je se asi po minutě rozjet, protože při jízdě v motoru vznikají tlaky, které naženou olej na ty místa, kde má být. Na volnoběžný otáčky to tak ne vždycky je. Studený motor nevytáčejte přes tři tisíce otáček, dokud na budíku nebude alespoň šedesát stupňů.

Nespěchejte!

Buďte trpěliví. Prvních padesát kilometrů si dávejte vlažně, vyplatí se to! Na jedničku nepřesahujte čtyři tisíce otáček. Po asi 500 opatrných kilometrech na další kvalty už motor normálně vytáčejte. Nejlepší je kombinovat krátké a dlouhé zrychlování se zpomalováním na druhý až pátý rychlostní stupěň. Nebojte se vytočit motor až k červenému poli. Tenhle způsob zajíždení bude mít za následek, že si pohyblivé části motoru „sednou“ přesně tam, kam mají. Při zpomalování nepoužívejte prudké brzdy, ale nechte motor, aby zpomalil sám o sobě, pokud je to možné. Při brždění a zavřeném plynu totiž v motoru vzniká vakuum, které nasáváním stírá olej z povrchu válce a i další mikroskopické částice, které se při normálním zajížděcím procesu z materiálů uvolní. Ty potom skončí v oleji, který se výfukem dostane ven z motoru a nezůstane pod pístními kroužky nebo na dalších místech, kde by mohly časem udělat nějakou neplechu.

Může zakouřit

Při prvních kilometrech si možná všimnete, že motor při zpomalování občas drobně zakouří. To je normální, protože pístní kroužky se zatím úplně neutěsnily. Pokud zajíždíte správně, měl by kouř po nějakých osmi zrychleních a zpomaleních úplně zmizet.

Kombinujte zátěž!

Pořád myslete na to, že nejdůležitější pro správné zajetí motoru je kombinace zátěže a samovolného zpomalovaní. Největší blbost, kterou můžete udělat je, vzít novou motorku na D1čku a dá si na víceméně konstantní plyn dvakrát Praha-Brno a myslet si, že jste ty první protivný kilometry na nový motorce nějak očůrali. Znova opakujeme – nebojte se po nějakých pětseti kilometrech motor normálně vytáčet. Nemůžete mu tím vůbec ublížit. Kombinujte jízdní režimy, jezděte po okreskách, hodně řaďte a nechce jednotlivé kvalty vytočit. Jedině tak si motor skutečně sedne do správných výrobních tolerancí.

🔥Sledujte nás: FacebookYoutubeInstagramTwitter

Pak hned na servis

A to je všechno. Nezapomeňte dodržet první servisní prohlídku, vyměnit olej a filtr (u nových motorek se při zajíždění většinou používá olej minerální) a až budete mít na budíku nějakých pět set kilometrů, motorku normálně používejte a nebojte se dostat otáčkoměr až na červené pole. Není totiž nic protivnějšího než línej motor, kterej první majitel při zajíždění moc šetřil. To vám řekne každej zkušenej motorář. Dostat takovou línou lemru zpátky do života pak docela trvá a musíte se hodně snažit. Je to úplně stejný jako u auta, některý je prostě zajetý líp než jiný.

Malaguti Madison 300
Foto: Malaguti

Jak na skútra

Tady je postup úplně stejnej jako na velký motorce. Vezměte skútráka do města, tam mu bude při zajíždění nejlíp. Samej semafor a přechody pro chodce znamenají častý rozjezdy a zpomalovaní, který je pro motor v záběhu nejdůležitější. Prvních pár kilásků nedržte motor u krku, tady platí stejný pravidlo jako na mašině. Pokud máte dvoutakt, dopřejte mu už ze začátku kvalitní olej a obecně se doporučuje „naučit“motor na jednu značku a typ.

Zdroj: Karel Táborský, Motohouse

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno