Test: Yamaha X-MAX 300: Špička mezi skútry v Evropě

5
Yamaha X-MAX 300

Model X-MAX 300 zastává na evropském trhu se skútry přední postavení, co se týče inovací i podílu na trhu. Jde o prémiový model známý svou kvalitou se solidním, sportovním jízdním výkonem, a také vynikající dynamikou a elegancí. Pozornost věnovaná nejmenším detailům podtrhuje japonskou spolehlivost a smysl pro detail.

  • Výkonný a úsporný motor Blue Core plnící emisní normu EU4.
  • Vidlice motocyklového typu pro vysokou stabilitu.
  • Systém kontroly trakce (TCS) pro jisté vedení stopy.
  • Praktický systém bezklíčového zapalování Smart Key.
  • Dva LED světlomety a zadní LED světlo. 
  • Nové luxusní sedlo s úložným prostorem pro 2 integrální helmy.
  • Nový vysoce kvalitní přístrojový LCD panel.
  • Kotoučové brzdy vpředu i vzadu, ABS.

 

Model Yamaha X-MAX není potřeba tedy zdlouhavě představovat. Silnice brázdí už od roku 2005 a nyní jde již o čtvrtou generaci, které předcházely tři řady modelu X-MAX 250.

Aktuální generace X-MAX 300 prošla poslední změnou v roce 2017 a dostala nejen mnohem modernější a sportovnější vzhled, ale transformací prošel i podvozek a skútr dostal také nový motor. 

 

Skútrmagazín

 

X-MAXe dělá X-MAXem jeho sportovní dynamický vzhled. Přední maska skútru je nově mnohem sportovnější, než doposud byla. Právě díky do detailu řešeným liniím, které stále podtrhují jeho elegantní vzhled, je pro mě jedničkou na trhu právě on. A není to jen díky jeho sportovnímu charakteru.

Yamaha X-MAX 300

Vaší pozornosti neunikne jeho velké sedlo, které je prvotřídní kvality prošité nití a rozděleno menší opěrkou řidiče od místa pro spolujezdce. Už od pohledu je Vám jasné, že jde o znamenitý pohodlný trůn pro oba jezdce. Sedlo je důmyslně zpracováno i pro menší postavy, při zastavení se mohou posunou blíže k řídítkům na zkosenou polstrovanou část sedla. Moje výška je 172 cm a s výškou sedla 795 mm nemám tedy žádné problémy při zastavování ani při manipulací na místě. Mám moc rád, když se mohu za jízdy posadit do zadní části sedla, opřít se o opěrku, a díky tomu tak natáhnout pohodlně nohy a položit je na zešikmenou vnitřní kapotu, která je k tomu určená.

Yamaha X-MAX 300

Pod sedlem, kterému neřeknu tedy jinak než královský trůn, naleznete znamenitý úložný prostor. Je jedním z největších, kterým skútry disponují. Pojme dvě integrální přilby a ještě další předměty o velikosti batohu. Oproti staršímu provedení je úložný prostor trochu širší, aby se do něj vešla například taška na notebook. Je vybavený také vnitřním osvětlením. A povím vám, nevěřili byste kolik se do tohoto prostoru vejde, když potřebujete uskladnit nákup! Úložný prostor najdete navíc ještě pod řídítky, kde jsou dvě menší přihrádky na drobnosti

Podpora

Pozornost při prvním pohledu poutají i nové kompletní LED světla. Při zapnutí se oba přední světlomety rozsvítí v režimu potkávacích světel, přičemž každé obsahuje dvě LED světla. Při zapnutí dálkových světel se navíc rozsvítí třetí světlo uprostřed. Přední i zadní světlo je vybaveno navíc ještě LED páskem, který podtrhuje sportovní styl a navíc slouží jako důmyslný bezpečností prvek, protože jste na silnici bezvadně vidět.

Yamaha X-MAX 300

Dostáváme se pohledem k plexištítu, který lze zakoupit v originálním příslušenství ve sportovní nižší nebo vyšší cestovní verzi. Ve standardu je v nabídce zlatá střední cesta mezi těmito dvěma možnostmi. Nastavit jde plexi do dvou poloh, mezi kterými je rozdíl 5 cm.

X-MAX 300 má velice pevnou a lehkou konstrukci díky nově navrženému rámu, který připomíná rám motocyklu a nabízí tak sportovnější jízdu. Zajímavostí je přední vidlice, která je upevněna dvěma držáky na místo jednoho spodního, a proto je jízda i stabilnější. Díky hornímu uchycení je možné si řídítka nastavit na dvě polohy s rozdílem 2 cm ve směru dopředu/dozadu. Zadní tlumiče pro lepší zpětnou vazbu od vozovky jsou dva a dá se na nich nastavit předpětí.

U takového bytelného stroje, jakým X-MAX působí, vás zajímá často hmotnost. Budete se divit, je to pouhých 179 kg včetně náplní. A proč pouhých? Konkurence je většinou o 10 kg (i mnohem více) těžší.

Pneumatiky jsou osazeny na nově navržená hliníková kola o průměru 15” vpředu a 14” vzadu. Rozměr přední pneumatiky je 120/70-15 a zadní 140/70-14.

A konečně se dostáváme k jádru věci, které vás zajímá v této kubatuře vlastně nejvíce – motor.

Jde o nový čtyřtaktní jednoválec MOTORI MINARELLI o objemu 292 ccm, který má výkon 20,6 kW při 7.250 ot/min a maximální točivý moment 29 Nm při 5.750 ot/min. Je to zcela nově vyvinutý zástupce motorů s technologií Bluecore, který splňuje emisní normy EU4. 

Díky důmyslnému spalování a nízkému tření dosahuje vynikajícího výkonu a nízké spotřebě paliva. Jde o konstrukci s čtyřventilovou hlavou motoru, optimalizovaným tvarem a časováním ventilů, kompaktní polokulovitou spalovací komorou s vysokým kompresním poměrem 10,9:1, který posiluje dodávaný výkon. Přesný chod motoru poskytuje nově navržený systém vstřikování paliva se vstřikovači se 12 otvory. Nový je i systém mazání s polosuchou olejovou vanou, který snižuje ztráty při čerpání a zvyšuje i výkon. 

Moderní elektrické systémy se nevyhýbají ani skútrům. Yamaha jde tedy s dobou nejen moderním vzhledem, ale i co se elektroniky týče. Skútr disponuje jako jediný na trhu vypínatelnou kontrolou trakce (TCS), která v kombinaci s vyšším výkonem motoru dodá jistotu v nestabilních podmínkách, jako je například jízda na mokru či plynulost při rychlém startu. U tohoto celoročního vozidla, kterým X-MAX je, to opravdu dost oceníte.

U X-MAXe oceníte také jeho brzdy, které jsou samozřejmě vybaveny systémem ABS. Brzdy jsou hydraulické kotoučové, vpředu i vzadu mají po jednom brzdovém kotouči. Přední kotouč je o rozměru 267 mm a zadní 245 mm. Jaké jsou brzdné dráhy můžete shlédnout v přiloženém videu.

Yamaha X-MAX 300

Ve standardu je dodáván skútr X-MAX již s bezklíčovým systémem Smart Key, který umožňuje startování nebo uzamykání skútru odkudkoli, aniž by bylo nutné používat klíč. Stačí otočit spínač systému a skútr nastartovat. Spínač systému Smart umožňuje ovládat také uzávěr palivové nádrže, zámek řízení, otevírání sedla nebo otevření přední uzamykatelné levé přihrádky, kde je umístěná 12V zásuvka.

🔥 Sledujte nás: FacebookYoutubeInstagram

Přístrojový panel je velice přehledný a připomíná sportovní automobilový styl. Je tvořen dvěma analogovými budíky, tachometrem a otáčkoměrem. Uprostřed mezi nimi je LCD panel, který lze ovládat z řídítek. Zobrazuje následující – rychlost, hodiny, stav palivové nádrže, ukazatel teploty chladící kapaliny, celkový stav km, denní počítadlo ujetých km, počítadlo doby jízdy, ujeté kilometry na palivovou rezervu, počítadlo kilometrů do výměny oleje a hnacího řemenu. Horní část displeje zobrazuje teplotu vzduchu, napětí akumulátoru, stav protiprokluzového systému, průměrnou spotřebu paliva, aktuální spotřebu paliva, průměrnou rychlost a varovné zprávy. Varovnou zprávou může být například blikající indikátor námrazy ve tvaru vločky na silnici a signalizuje, že může být vozovka namrzlá.

Yamaha X-MAX 300

Máte rádi ještě větší pohodlí nebo chcete, aby se Váš skútr odlišil od ostatních? V aplikaci MyGarage si můžete skútr vybavit doplňky a mít tak představu, jak by vypadal konečný výsledek k vaší nejvyšší spokojenosti. Yamaha má v nabídce širokou škálu originální doplňků, jako je vyšší nebo naopak i nižší sportovní plexi, výfuk Akrapovič, zadní nosič kufru, kufr o velikosti 39/50 l, ochranný kryt řidiče před deštěm, opěrka spolujezdce, držák registrační značky, doplňkové stupačky řidiče a mnohé další.

Yamaha X-MAX 300

Za cenu 144.990 Kč jsou k dispozici X-MAX 300 v barvě stříbrná a matná tmavě šedá. A za 154.990 Kč je v nabídce verze TECH MAX, která se liší jen barevným provedením. Je k dostání v černé matné barvě s lesklými částmi kapoty a v zelené matné se zlatými koly.

Oslovil Vás X-MAX 300 natolik, že byste ho rádi měli, ale máte jen řidičské oprávnění skupiny B? Je tu pro vás i řada X-MAX v kubatuře 125 ccm od 119.990 Kč a komu nestačí výkon třístovky dokonce i kubatura 400 ccm v cenové relaci od 169.990,-Kč.

Konkurenční maxiskútry: 

  • Honda Forza 300
  • Kymco Downtown 350i 
  • SYM CruiSym 300

Skútr Yamaha X-MAX 300 jsme opět vzal do naší spřátelené motoškoly, kde jsme se jí společně s naším kamarádem a „skútrguru” Jirkou Sedláčkem podívali na zoubek detailněji. Toto a mnohem více naleznete v přiloženém videu. 

Technické informace: 

Motor

  • Typ motoru: jednoválec;4taktní;kapalinou chlazený;SOHC;4ventilový
  • Zdvihový objem: 292cc
  • Vrtání x zdvih: 70.0 x 75.9
  • Kompresní poměr: 10.9 : 1
  • Maximální výkon: 20.6 kW @ 7,250 ot/min 
  • Maximální točivý moment: 29.0 Nm @ 5,750 ot/min
  • Systém mazání: zásoba oleje v klikové skříni
  • Palivový systém: vstřikování paliva
  • Systém zapalování: TCI
  • Systém startování: Elektrický
  • Převodovka: automatická s variátorem
  • Fuel consumption: 3.2 l/100km
  • CO2 emission: 74 g/km

Podvozek

  • Systém předního odpružení: teleskopická vidlice
  • Přední zdvih: 110 mm
  • Systém zadního odpružení: kyvná vidlice
  • Zadní zdvih: 79 mm
  • Přední brzda: Hydraulická kotoučová, Ø267 mm
  • Zadní brzda: Hydraulická jednokotoučová, Ø245 mm
  • Přední pneumatika: 120/70-15
  • Zadní pneumatika: 140/70-14

Rozměry

  • Celková délka: 2,185 mm
  • Celková šířka: 775 mm
  • Celková výška: 1,415 mm (adjustable screen 1,465mm)
  • Výška sedla: 795 mm
  • Rozvor kol: 1,540 mm
  • Minimální světlá výška: 135 mm
  • Mokrá hmotnost: 179 kg
  • Kapacita palivové nádrže: 13 Litry               

Jan Honek a Lenka Fojtová

Na závěr bychom chtěli poděkovat společnosti Y Moto Praha s.r.o. za zapůjčení skútru Yamaha X-MAX 300.

Omlouváme se za nechtěnou chybu v procesu postprodukce. Omylem došlo k záměně záběrů během testování brzd. Bohužel je vyobrazen jiný skútr než Yamaha XMAX 300, ovšem výsledná data odpovídají provedenému testování. Ještě jednou se omlouváme a děkujeme za pochopení.

5 KOMENTÁŘE

  1. Proč nenapíšete, naměřenou max. rychlost. Zrychlení z 0 na 100. Vaší spotřebu. Prostě jaké má skútr real hodnoty. To je snad podstata testu.

    • Od loňského podzimu jsem majitelem tohoto skútru. Zatím mám najeto 6 tis. km. Zrychlení 0 – 100 jsem neměřil, maximálka na rovině je kolem 140 km/h. Průměrná spotřeba 3,1 l / 100 km s tím, že mimo město jezdím často v rychlostech nad limitem. Pokud skútr ženu po dálnici konstantně maximálkou, bere si v tu chvíli cca 6 l /100 km, protože je vytočený. Jinak je opravdu úsporný i při dynamické jízdě.

  2. Před koupí skútr xmax 300 jsem si ho nejdříve zakoupil. Skútr je dobrý jen trochu tvrdší, maximální rychlost je 160, což je hodně dobrý, za co dávám velké mínus jsou brzdy pokud chcete zabrzdit musíte použít tři prsty, vši silou zmáčknout aby jste zastavili Díky tomuto jsem skútr nezakoupil. Když jsem se zeptal Pokud jde připlatit na lepší sadu brzd tak mně bylo řečeno že ne.

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno