Test: Piaggio MP3 500, cesťák s hravou duší

2
Piaggio MP3 500

Naši další recenzi by se slušelo začít drobnou úvahou na téma, zda je segment tříkolek spíše motorka, nebo skútr a kdo je vlastně ta správná cílová skupina. Rovnou řeknu, že čím déle jsem na „empétrojce“ jezdil, tím víc jsem z toho měl zamotanou hlavu. Prvotní rozčarování z líného průběhu motoru hlavně v nízkých otáčkách a celkové „plnotučnosti“ stroje, totiž vystřídal úsměv na tváři na okreskách a při průjezdech vesničkami ve středních Čechách. Nicméně, vezmeme to pěkně popořádku.

Motorka to není, skútry ale taky ne. Je to totiž přesně něco mezi. Od motorky okoukala MP3ka rozhodně svou „plnotučnost“, je to totiž opravdu pěkná Italská macanda, s váhou těsně pod 300 kg. Není to ale na škodu, protože její váha, společně s průběhem motoru, dodává jízdě klid, rozvahu a určitou míru volnomyšlenkářství. Nikdy se Vám totiž nestane, že byste vzali křečovitě za heft a MP3ka by Vás vystřelila z trenek. A to je dobře. V rukou nějakého trubky, anebo nevyzrálého frajírka, by se z téhle kočky stala obratem zbraň hromadného ničení. Vždyť i takhle to se mnou, tlouštíkem, upaluje přes 140 km/h (na dálnici, samozřejmě). MP3ka je prostě ideální kamarádka na vyjížďky krajinou, „kochačku“ a nějaké to přemýšlení si o životě a nesmrtelnosti chrousta.

Ze skútrů má MP3ka převzaté ovládání, posed a celkově svůj „design“. Není potřeba se tak bát vyrazit společně do města. Není to sice ideální stroj na kličkování v kolonách, ale o kanálech díky perfektnímu tlumení a technologiím prakticky nevíte a zastavení na semaforu bez sundání nohou z motorky, to je úplně jiná liga! Zastavit, založit ruce a kochat se okolím ala paní Radová, jooo to se mi moc líbilo a garantuju i Vám, že Vás to taky dostane. Co se Vám ale ve městě líbit nebude je spotřeba. Tady je potřeba říct, že časté rozjezdy si prostě vezmou o nějaký ten litr navíc než například třístovka. Nicméně Vám to tahle kočka vrátí mimo město, kde si naopak nebere skoro nic a vesele upaluje krajinou.

Takže za mě je to jednoznačně něco mezi, ani kočka, ani pes, ani moto, ani skútr. Je to prostě segment sám pro sebe a cílovka je mi dneska už celkem jasná. Je potřeba rovnou říct, že já cílovka nejsem. Potřebuju se prakticky denně motat městem a na to by mě MP3ka sežrala na benzínu. Ekonomika celkově je u tohohle segmentu téma samo o sobě. „Pořizovačka přes 250.000, – Kč je peklo“, slýchám a čtu relativně často. Tady za mě čistě osobní postřeh. Je to hodně peněz, ale podívejte se, co za to dostanete! Technologicky excelentně zpracovanou hračku s výkonem 44 koní a krouťákem přes 47 Nm. Nechybí elektronická stabilizace, 2 jízdní režimy, zpátečka, alarm a spousta drobných vychytávek. „Za tu cenu mám krásnou motorku“, je častý další argument. No to jo, jasně, za 300.000, – Kč můžu mít MT09 Yamahu a být všude první, ale je to opravdu to, co chci a potřebuju? Opravdu jsou peníze to, co má v tuhle chvíli rozhodovat o tom, zda MP3ka je anebo není dobrá volba? Za mě teda rozhodně NE!

🔥Sledujte nás: FacebookYoutubeInstagramTwitter

MP3 je dobrá volba, pokud jste třeba chatař, co má chatku do 100 km od domova a čas od času tam chcete vyrazit jen tak nalehko. Nebo pokud chcete dojíždět do práce a víte, že nemáte ridičák skupiny „A“ a trápí Vás při dojíždění kolony. Můžete být klidně ředitel společnosti, žena, muž, kuchař, zedník, student, nebo senior, je to jedno. Pokud nechcete závodit a chcete mít opravdu pracanta na dojíždění s vlastnostmi motorky a projevem skútru, jste cílovka právě pro tříkolku. Řidičák skupiny B, helma a bunda s rukavicemi, nic víc nepotřebujete. Pak už se jen usmát, až na semaforu napráskáte autům a většině jednostopých prskoletů a můžete vyrazit 🙂 

Piaggio MP3 500

Motoricky jsem byl a vlastně i jsem trochu zklamaný. Opravdu jsem na začátku čekal, že mě ta 500ccm vystřelí z trenek. Stojíte na semaforu, vezmete za plyn a skoro jako by se Piaggiu nechtělo jet. Trvá to, než se motor rozmotá na těch cca 20 km/h, ale jak se na ně dostane, do 70 km/h zrychlí během chvíle, a to už horko těžko brzdíte na další semafor. No, proto moje zklamání. Jak jsem uvedl výše, já jsem jiná cílovka, jezdím primárně město. Nicméně, kdybych měl MP3ku doma, určitě dám lehčí válečky do variátoru a „poladím“ spojku s přítlačákem. Pak to bude zbraň i do města, protože sílu, tak tu rozhodně tahle kočka má.

Co opravdu stojí za zmínku, jsou brzdy a celkově brzdění. Kvůli různým homologacím a atestům máte k dispozici nožní brzdu, stejně jako na velké motorce. Nožní brzda nicméně aktivuje brzdění obou předních i zadního kotouče najednou a vlastně není moc lineární. Celkově na mě působila citlivým až „přecitlivělým dojmem“ a spíš jsem jí nepoužíval. Přišlo mi totiž, že při používání právě nožní brzdy MP3ka tak nějak zvláště „plave“. Nicméně brzdy jako takové fungují fakt dobře, a tak tuhle „macandu“ umí bez problémů (a velmi rychle) zkrotit. Otravné jsou snad jen zvuky od předních kol, kdy při práci s přední brzdou slyšíte spínat systém ABS, ale časem si zvyknete.

Piaggio MP3 500

Palec nahoru za úložné prostory a zrcátka. Pod sedlo dáte pohodlně 2 helmy, nebo menší nákup a telefon si pohodlně nabijete díky vestavěnému USB napájení v přihrádce nad budíky. Zrcátka snad poprvé (jako u většiny italských skútrů) nejsou jen na parádu a dají se i celkem slušně nastavit.

Toliko moje osobní dojmy, nicméně jsem si neodpustil (a neodpustím to žádnému stroji, který budeme mít letos v testu) vzít MP3ku do spřátelené motoškoly (www.motoskolapraha.cz), kde jsme se jí podívali na zoubek detailněji. Pomalý slalom, rychlý slalom, brzdění z různých rychlostí, náklony, a především ovladatelnost a přesnost. To všechno jsme společně s naším kamarádem a „skútrguru“ Jirkou Sedláčkem otestovali a tady máte naše hodnocení.

Pomalý slalom

  • Simulace k průjezdu mezi auty v koloně, manévrování ve ztížených podmínkách
  • Testujeme ovladatelnost v malé rychlosti + výchylky a rejdy

Výsledek:

Dobrý (3,5/5 bodů)

Hodnocení:

Relativně široké oplastování brání jezdci v plnohodnotném sledování překážky (v našem případě kuželek).

 Rychlý slalom

  • Simulace přejíždění mezi pruhy ve vyšší rychlosti, reagování na situaci před Vámi, manévrování ve ztížených podmínkách
  • Testujeme ovladatelnost ve střední rychlosti, stabilitu a přesnost

Výsledek:

Velmi dobrý (4/5 bodů)

Hodnocení:

Překvapivě nízké těžiště a velmi dobrá ovladatelnost v náklonech. Pouze opět snížený výhled jezdce na překážky před sebou (v našem případě kuželek).

 Vyhýbací manévr

  • Simulace vyhnutí se překážce, která se vyskytuje v dráze jízdy.
  • Testujeme ovladatelnost ve střední rychlosti a stabilitu

Výsledek:

Dobrý (3/5 bodů)

Hodnocení:

Čitelná reakce, ovšem těžší přechod „zleva do prava“ přes středovou pozici kola, díky elektronické stabilizaci.

 Brzdění v různých rychlostech

  • Simulace náhlého brždění před
  • Testujeme sílu, přesnost a odezvu brzdového

Výsledek:

Velmi dobré (4/5 bodů)

Hodnocení:

Na celkově masivní konstrukci a vyšší váhu brzdí model opravdu přesně, předvídatelně a bez sebemenšího zaváhání. Snad jen citlivost nožní brzdy by se dala označit za mínus, jinak velmi dobré!

Celkové hodnocení:

MP3ka si mě na začátku absolutně nezískala (hlavně tedy projevem motoru a svou „leností“), dokonce jsem byl chvíli i otrávený, že to bude dlouhý a ne moc příjemný test. Opak je ale pravdou. Motorický projev jsem nakonec pochopil a sžil se s ním a designově se mi pak začala líbit víc a víc. Dnes s klidným svědomím říkám, že se mi po ní stýská a celkem asi by se mi i v mé garáži líbila…

Děkuji našemu „skútrguru“ Jirkovi Sedláčkovi z www.motoskolapraha.cz za pomoc s testováním a těším se brzy na další skútr-recenzi.

2 KOMENTÁŘE

  1. pekne napisane. paci sa mi to ukoncenie. casom sa ozaj MP3 da prist na chut. mam sice starsi rocnik 2015 a ocenil by som tu elektricku spiatocku, ale inak na stabilitu, ulozny priestor, cestovne pohodlie na dlhsie trate nedam dopustit.

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno