Test: Nová Vespa GTS Super sport HPE, důvod, proč Vám nejspíš seberou papíry!

0
Vespa GTS 300 SUPER SPORT HPE

Na tenhle test jsem se opravdu hodně těšil. Měla se nám totiž dostat do ruky zbraň hromadného ničení v podání jednoho maličkého italského prasátka, jménem Vespa. Rovnou dodávám, že to byla ta největší zábava, jakou jsem kdy na skútru zažil a opravdu mě mrzí, že jsem ji musel vrátit.

Začal bych designem, protože ten je sám osobě ikonický a neměnný už několik posledních let. Decentní, malinký skútřík s nízko položeným těžištěm, ikonickým kulatým světlem a tak trochu “buřtíkoidním” zadkem. Krásná Vespa, kterou si na ulici prostě nemáte šanci splést. Navíc v podání tohohle modelu ještě doplněná o tuningová zrcátka a stavitelné páčky brzd. Palec nahoru za ty páčky, opravdu super. Zrcátka za mě OK, ale asi bych si je sám na svou Vespu nekoupil. Nicméně to je věc pouze osobního vkusu. Až na závěr okénka o designu jsem si nechal barvu a zpracování. Je skoro až příkladné, jak dobře je Vespa zpracovaná a jak krásně na ní vynikají i malé detaily (stupačky pro spolucestujícího, háček na nákup, měkčené “opěrky” na kolena, atd). Barva si mě naprosto získala a je podle mě naprosto fenomenální. Skvěle se k projevu GTSka hodí, ale o tom až později. Samozřejmostí je full led osvětlení a krásný retro budík, na kterém najdu vše, co potřebuji.

Podvozek doznal několika drobných a pak jedné zásadní změny. Ta zásadní se udála na předním kole a jeho zavěšení. Nový systém zavěšení předního kola je obrovským krokem kupředu primárně v odezvě do řídítek a v celém systému řízení. Vespa je díky němu mnohem více předvídatelná, hodná a přesná, což dynamické jízdě jen a jen prospívá. Podvozek je celkově tužší, což opět napomáhá dynamičtější jízdě. Zcela určitě bych nechtěl na Vespě jezdit celý den po kostkách, ale jinak je podvozek opravdu super!

Vespa GTS 300 SUPER SPORT HPE

Další tuning, který byla na tomto stroji namontovaný už je opravdu jiný lvl, variátor, kladka, řemen a výfuk. To vše dohromady udělalo z tohohle buřítka zbraň, MACHO zbraň. A nebo spíš nástroj na to, jak přijít o papíry. Ve městě si vedle Vás musí na semafory stoupnout super sport a nebo jakákoliv mašina s alespoň 600ccm. Všichni ostatní dostanou totiž napráskáno (několikrát ozkoušeno 🙂 ). Je až neskutečný, jak moc tahle malá potvora uhání. Z nuly na padesát během mrknutí oka. Z 50 na 80 během dalších 2 vteřin a víc už nevím, protože jsem pokaždé hodně silně brzdil na další semafor. Tahle potvora prostě jede jak nakopnutá svině!!! Při akceleraci z nuly má tendenci se stavět na zadní kolo a při troše snahy si na semaforu i zagumujete (teda pokud vypnete ASR). Neskutečný, parádní, zábavný, no prostě, jak říkal Pepa Sršeň – “Na loupežníka!” – aneb úsměv od ucha k uchu…

Vespa GTS 300 SUPER SPORT HPE

Vespa GTS 300 SUPER SPORT HPE

Zásadní nedostatky jsem nenašel, ježdění byla prostě čistá esence zábavy, hravosti a pocitu, že mi patří svět. Remus výfuk přidává ježdění další rozměr, protože ten zvuk?!? To je do uší lahodící melodie, prostě óda na radost. Brzdy ostré, přesné, žádné “gumové” projevy páček. Spotřeba adekvátní k množství úprav a tuningů a celkový projev prostě TOP.

🔥Sledujte nás: FacebookYoutubeInstagramTwitter

I když se jedná o hodně upravený model, nechybí pár praktických věciček. Tak třeba pláštěnka na sedadlo, důmyslně ukrytá zespodu sedačky, naprosto dostatečný úložný prostor pod sedlem, háček na tašku před koleny a úložný prostor pod řídítky s USB portem. 

Takže nejen že je tahle Vespa super rychlá, ale je i elegantní a praktická. Samozřejmě se bavíme o skútru, jehož domovinou bude město, žádné dlouhé výlety do okolí bych na ní nepodnikal. Sedlo je sice příjemné, ale stále se bavíme o městském sedle a do města laděném skútru. Moje nejdelší cesta byla kolem 100 km v kuse a nemůžu říct, že bych si závěr cesty užíval, spíš už jsme se těšil, až sesednu. 

Drobnější neduh je za mě asi očekávatelný – světlá výška. Malá kolečka jsou sice super na manévrování a rychlé změny směru, ale mně prostě vadí, že si ve větším náklonu škrtám buď stojánkem a nebo výfukem. Jednak mít odřený tak krásný výfuk je brutální škoda a za druhé je to nebezpečné…

Výkon testovacího modelu navýšen performance díly:

Variátor Multivar, řemen variátoru KEVLAR-X, napínací kladka řemene LEADER, koncovka výfuku Remus RS, výfukový svod Remus RS.

Základní cena Vespa GTS 300 od 149 900 Kč.

Cena testovací verze 219 125 Kč.

GTSko jsem opět vzal do naší spřátelené motoškoly, kde jsme se jí podívali na zoubek detailněji. Pomalý slalom, rychlý slalom, brzdění z různých rychlostí, náklony, a především ovladatelnost a přesnost. 

To všechno jsme společně s naším kamarádem a „skútrguru“ Jirkou Sedláčkem otestovali a následně sepsali.

Hodnocení jízdních vlastností Vespa GTS 300 Super sport HPE

Pomalý slalom:

  • Simulace k průjezdu mezi auty v koloně, manévrování ve ztížených podmínkách
  • Testujeme ovladatelnost v malé rychlosti + výchylky a rejdy

Výsledek:

Výborný (5/5 bodů)

Hodnocení:

Malá kola v kombinaci s dostatečným rejdem umožňuje naprosto přesně a plynule manévrovat..

Rychlý slalom:

  • Simulace přejíždění mezi pruhy ve vyšší rychlosti, reagování na situaci před vámi, manévrování ve ztížených podmínkách
  • Testujeme ovladatelnost ve střední rychlosti, stabilitu a přesnost

Výsledek:

Výborný (5/5 bodů)

Hodnocení:

Nízké těžiště, malá kola a dostatek prostoru pod řídítky umožňuje i rychlejší změny směru jízdy. Velmi dobré a přesné reakce.

Vyhýbací manévr:

  • Simulace vyhnutí se překážce, která se vyskytuje v dráze jízdy.
  • Testujeme ovladatelnost ve střední rychlosti, a stabilitu

Výsledek:

Podprůměrný (2/5 bodů)

Hodnocení:

Díky celkově nižší konstrukci a malým kolům si prakticky pokaždé škrtnete stojánkem a nebo výfukem, což může zapříčinit pád.

Brzdění v různých rychlostech:

  • Simulace náhlého brzdění před překážkou
  • Testujeme sílu, přesnost a odezvu brzdového

Výsledek:

Velmi dobrý (4,5/5 bodů)

Hodnocení:

Systém ABS dodává brzdění relativně silnou odezvu do brzdových páček. Je třeba si na to zvyknout a nebát se páčky opravdu pevně zmáčknout a nepustit. Krizové brzdění je pak předvídatelné, lineární a celkově bez zasekávání a jiných neduhů.

Technické informace: 

  • Motor 4-taktn., 4-ventilový motor
  • Výkon 17,5 kW / 23.8 k při 8250 ot./min
  • Točivý moment 26,0 Nm při 5250 ot./min.
  • Chladící soustava Kapalinová
  • Přívod paliva Elektronické vstřikování
  • Převodovka CVT Variátor
  • Homologace EURO 4
  • Přední brzda Hydraulická kotoučová brzda 220mm, ABS
  • Zadní brzda Hydraulická kotoučová brzda 220mm, ABS
  • Přední pneu 120/70 – 12”
  • Zadní pneu 130/70 – 12”
  • Objem pal. n. 8,5 l
  • Délka 1950 mm
  • Šířka 755 mm
  • Výška 1170 mm
  • Rozvor 1375 mm
  • Výška sedla 790 mm
  • CO2 74 g/km
  • Spotřeba 3,2 l/km
  • Suchá hmotnost 160 kg

Celkové hodnocení:

Radost, úsměv a zábava. Jednoduše parádní svezení! Děkuji našemu testovacímu jezdci Jirkovi Sedláčkovi z motoškoly Praha za pomoc s testováním a těším se brzy na další skútr recenzi.

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno