Test: Honda SH125i: Ztělesnění moderního městského skútru

0
HONDA SH125i

Jeden z nejoblíbenějších skútrů v Evropě – a mimo jiné jednička na trhu v roce 2018 s téměř 19 000 prodanými kusy – vstupuje do roku 2020 jako prakticky nový stroj. Elegantní přepracovaná kapotáž a modifikovaný rám nabízejí o více než 50 % větší odkládací prostor; revidovaná geometrie přináší vyšší komfort jízdy. Nový čtyřventilový motor se vyznačuje rychlejší akcelerací, lepší dynamikou ve vyšších otáčkách a sníženou spotřebou paliva. Navíc splňuje emisní normu EURO 5 a součástí standardní výbavy je nově systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC).

A co od nové Hondy SH125i můžete očekávat?

  • Nový čtyřventilový motor se vyznačuje vyšším výkonem, točivým momentem a nižší spotřebou paliva.
  • Nastavitelný systém kontroly trakce (HSTC).
  • Díky systému Idling Stop a technologiím zaměřeným na snižování tření splňuje normu EURO 5.
  • Nový rám z vysokopevnostních ocelových trubek uvolňuje více prostoru.
  • Komfort jízdy zvyšuje optimalizovaná geometrie zavěšení zadního kola.
  • 16” přední a zadní kolo zvyšují jistotu při jízdě.
  • Moderní restylizace charakteristické konstrukce SH125i s rovnou podlahou.
  • Odkládací schránka pod sedlem o celkovém objemu 28 litrů.
  • USB nabíječka.
  • Kompletní LED osvětlení a nový LCD přístrojový panel.

Na SHáčko od Hondy jsem se upřímně docela těšil, jelikož klasických městských skútrů není nikdy dost. No a tenhle skútr vám splní všechno, co si od klasického “měšťáka” přejete. Je lehký, obratný, kompaktní, svižný, má dostatečný úložný prostor a velká kola. Nejdřív se ale pojďme podívat trochu do historie.

První SH spatřilo světlo světa již v roce 1984 s modelem SH50. V roce 2001 přichází na evropský trh i čtyřtaktní model Honda SH125. Ten od té doby soustavně a nenápadně plní svůj úkol stát se stylovým, zábavným a nenáročným dopravním prostředkem – výsledkem je jeden z nejoblíbenějších dopravních prostředků na celém kontinentu. V roce 2005 dostal motor elektronické vstřikování paliva PGM-FI a za posledních 15 let se tak SH125i díky skvělé rovnováze stylu, spolehlivosti, úspornosti a přímé použitelnosti stal jedním z nejlepších dopravních prostředků pro jízdu ve městě.

Po celou dobu své existence model procházel konstantním vývojem, který odrážel měnící se potřeby a očekávání majitelů. V roce 2013 získal stroj nový motor Honda eSP (enhanced Smart Power) vyznačující se nízkým třením a systémem Idling Stop. Výsledkem byl vyšší výkon při nižší spotřebě paliva. V roce 2017 došlo k osvěžení jeho vzhledu novými designovými liniemi, stroj získal přední i zadní LED světlo a inteligentní klíč Honda Smart Key. 

No a do roku 2020 vstupuje model SH125i, který se vyrábí v závodě společnosti Honda v italském městě Atessa, jako zcela nový skútr. Přestože pevně stojí na základech, které položili jeho předchůdci, je nový SH125i rychlejší, stylovější, pohodlnější, praktičtější a s nejnižší spotřebou a provozními náklady v historii. 

HONDA SH125i

Jak ještě více vylepšit jeden z nejoblíbenějších skútrů?

Věřím, že vylepšit SH125i nebyl snadný úkol – to, že je jedním z nejoblíbenějších skútrů v Evropě, má svůj důvod. Konstruktéři značky Honda však měli jasné zadání, takže vyšší výkon, točivý moment a nižší spotřeba paliva nového čtyřventilového motoru s technologií eSP+ splňujícího normu EURO 5 se zdály jako dobrý začátek. K většímu klidu zákazníků zcela jistě přispívá i přidání systému nastavitelné kontroly trakce HSTC.

HONDA SH125i

Přepracovaný rám umožnil vytvoření ještě většího odkládacího prostoru, který přijde vždycky vhod (stejně jako USB nabíječka), a optimalizovaná geometrie odpružení zadního kola napomohla vyššímu komfortu. Nová kapotáž spolu se stylovou charakteristickou přídí nově definují, ale zároveň upevňují, charakter modelu SH125i. Kompletní LED osvětlení je doplněno skvěle čitelným LCD přístrojovým panelem.

HONDA SH125i

Inovovaný úložný prostor

Celkové kompaktní rozměry, plochá podlaha a vzpřímená pozice při jízdě jsou nápadnými atributy vzhledu nového SH. Méně nápadná je dodatečná 10litrová odkládací schránka pod sedlem spolujezdce, která doplňuje 18 l stávajícího objemu, jenž je schopen pojmout integrální přilbu. V tomto prostoru se nachází také USB nabíječka.

Pro dva jako stvořený

Ploché sedlo nabízí dostatek opory a místa pro pohyb a profilovaný rám ve spojení s rozšířenou plochou pro nohy usnadňuje došlápnutí na zem. Vzhledem k tomu, že po městě se často jezdí ve dvou, nabízí Sháčko spoustu místa i pro dvojici cestujících – zasouvací hliníkové stupačky se podle potřeby snadno odklopí a poskytují stabilní oporu zejména při brzdění v případě, že jedete se spolujezdcem. 

LED osvětlení a technologie

Zadní LED světlo má podobně jako přední světlomet chromovaný rámeček a na novém LCD přístrojovém panelu se nacházejí všechny výstražné kontrolky – včetně funkčnosti Smart Key, HSTC/ABS a Idling Stop – elegantně uspořádané kolem centrálního digitálního ukazatele rychlosti a otáčkoměru. Veškeré ovládání přístrojového panelu se provádí prostřednictvím tlačítek A/B na levé rukojeti. 

Máme-li inteligentní klíč u sebe, lze jedním stiskem hlavního tlačítka na stroji odemknout řízení a zapnout zapalování, zatímco pomocí dvou kolébkových spínačů se ovládá víčko palivové nádrže a zámek sedla. Tlačítko se po stisku rozsvítí modrým světlem.

Nový motor

Nový, kapalinou chlazený čtyřventilový eSP+ motor o objemu 125 cm3 v SH125i, se vyznačuje rychlejší akcelerací, vyššími maximálními otáčkami a nižší spotřebou oproti svému dvouventilovému předchůdci. 

Maximální výkon 9,6 kW je k dispozici o 250 ot./min. dříve (při 8 250 ot./min. (oproti 8,9 kW při 8 500 ot./min.), zatímco točivý moment 12 Nm je dostupný o 500 ot./min. níže při 6 500 ot./min. (11,5 Nm při 7 000 ot./min.).  

HONDA SH125i

Spotřeba paliva (bez aktivního systému Idling Stop) klesla ze 2,3 l/100 km na 2,25 l/100 km. V reálném provozu SH nabídne spotřebu od 2 l/100 km do 2,3 l/100 km, což jsou naprosto úctyhodná čísla.  

Další technologií, která dodává více jistoty při jízdě za mokra, je systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC), který nenápadně řídí trakci zadního kola. Pokud systém HSTC omezuje prokluz zadního kola, bliká na přístrojovém panelu příslušná kontrolka. Systém si ale můžete zcela vypnout.

Lepší komfort a stabilita

Pro zvýšený komfort jízdy byl optimalizován úhel zavěšení motoru a úhel zadního odpružení, čímž se snížilo rotační zatížení na zavěšení motoru a zlepšila se tak absorpce rázů při přejezdu nerovností.

Lehké 16” ráfky z hliníkové slitiny byly vždy zárukou jisté ovladatelnosti a stability modelu SH125i na různých typech povrchů. Ráfky jsou obuty do bezdušových pneumatik Michelin City Grip o rozměrech 100/80-16 vpředu a 120/80-16 vzadu.

Příslušenství, konfigurace a barvy

Společně se standardním vrchním kufrem se dodávají také chrániče řídítek pro lepší ochranu před povětrnostními vlivy. Dodatečně je možné namontovat inteligentní vrchní kufr, který se ovládá klíčem Smart Key, včetně otevíracího mechanismu.

V nabídce bude celkem pět konfigurací:

  • Standardní SH125i bez příslušenství,
  • SH125i s inteligentním vrchním kufrem, 
  • SH125i s inteligentním vrchním kufrem, chrániči řídítek a plexi štítem,
  • SH125i se standardním vrchním kufrem,
  • SH125i se standardním vrchním kufrem, chrániči řídítek a plexi štítem.

Model SH125i pro rok 2020 bude k dispozici v následujících barevných provedeních:

  • Černá perleťová Pearl Nightstar Black,
  • bílá perleťová Pearl Cool White,
  • nadčasová šedá metalíza,
  • červená perleťová Pearl Splendor Red.

Závěrem

Za mě je nový model skútru Honda SH125i naprostým ztělesněním městského skútru. Výzva na inovaci již tak oblíbeného modelu dopadla na jedničku. Nové SHáčko dokonale poslouží všem, kteří hledají spolehlivého městského pracanta s dostatečným úložným prostorem, elegantním jízdním projevem, nízkou spotřebou, komfortem, velkými koly a moderním vzhledem spolu s bezpečnostními jízdními asistenty. Za cenu 94 900 Kč tak získáte opravdu vše, co od skútru zaměřeného na město potřebujete. 

HONDA SH125i

Technické informace

  • Motor: kapalinou chlazený, čtyřtaktní, SOHC
  • Zdvihový objem: 125 cm3
  • Počet ventilů na válec: 4
  • Vrtání  zdvih (mm): 53,5 x 55,5
  • Kompresní poměr: 11,5:1
  • Maximální výkon: 9,6 kW / 8 250 ot./min.
  • Max. točivý moment: 12 Nm při 6 500 ot./min.
  • Olejová náplň: 1 l
  • Karburace: elektronické vstřikování paliva PGM-FI
  • Objem palivové nádrže: 7 l
  • Spotřeba paliva: 2,25 l/100 km
  • Startování: elektrické
  • Kapacita baterie: 12V7Ah
  • Výkon alternátoru: 570w / 5 000 ot./min.
  • Typ spojky: automatická, odstředivá
  • Typ převodovky: CVT
  • Stálý převod: klínový řemen
  • Rám: z ocelových trubek
  • Rozměry (DxŠxV): 2 090 mm x 730 mm x 1 130 mm
  • Rozvor kol: 1 350 mm
  • Úhel přední vidlice: 26°
  • Závlek: 85,2 mm
  • Výška sedla: 799 mm
  • Světlá výška: 145 mm
  • Pohotovostní hmotnost: 133,9 kg
  • Poloměr otáčení: 2.05 m
  • Typ vpředu: teleskopická vidlice, 33 mm
  • Typ vzadu: kyvné rameno se dvěma tlumiči
  • Velikost ráfku přední: 16M/C x MT2,50
  • Velikost ráfku zadní: 16M/C x MT2,75
  • Pneumatika vpředu: 100/80-16 palců
  • Pneumatika vzadu: 120/80-16 palců
  • Brzdy: systém ABS, typ 2 kanálový
  • Přístrojový panel: inteligentní klíč Honda Smart Key, USB nabíječka
  • Přední světlo: LED
  • Zadní světlo: LED

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

🔥 Sledujte nás: FacebookYoutubeInstagram

🛡 Vybavení, které používáme

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

🛒 Obchody, které převážně využíváme

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno