Sezónní test: X-MAX 300 Tech MAX

2
Yamaha XMAX 300 Tech Max

Je to už přes měsíc, co jsem na pražské Vrbovce přebíral z rukou Lenky a Martina tohoto fešáka s tím, že letošní sezóna bude ve znamení dlouhodobého testu Yamahy. Jak už víte i z videí, do konce loňské sezóny jsem vlastnil Hondu Forza 300. Postupně jsme Forzu, samozřejmě společně s Ondrou Honzákem ze scooter-tuning.cz, poladili až na projekt nejsilnější Forza 300 v Evropě. Nicméně nastal čas si některá svoje tvrzení ověřit v praxi a tak vznikla tahle spolupráce s Yamaha Motor CZ

Obecně vzato byla moje Forza tak trochu moje první opravdová “skútr láska”. Ne proto, že bych byl snad fanatik a zastánce jen jedné značky, ale v porovnání s ostatními skútry, které mám možnost testovat, jsem na svojí černou perlu vždycky těšil a jízdu na ní si maximálně užíval. A to platí do dneška…Opravdu si myslím, že na trhu maxiskútrů není moc dalších strojů, které by kvalitou, spolehlivostí a poměrem cena x výkon tak dobře reflektovali právě Forzu, nebo dalšího mého nového hřebce z nové stáje, tedy XMAXe.

Proto se vám pokusím v této sezóně nabídnout opravdu pořádné srovnání, pocity a hlavně praktické tipy a poznatky z ježdění na XMAXu, jakožto historicky mojí druhé volbě, při výběru skútru. Není tajemstvím, že jsem si Forzu vybral před dvěma lety právě na úkor druhého kandidáta v pořadí, tedy XMAXe. Primárně v té době rezonovala cena, kdy Honda byla za podobné peníze a navíc s topboxem s bezklíčovým odemykáním, elektricky ovládanému přednímu plexištítu a pro mě osobitějším designem a svícením.Do dneška si myslím, že Forza a obecně Hondy mají ten čumák a ta světla udělaná prostě líp a vypadají večer a za tmy obecně prostě lépe.Nicméně, design je věc osobního vkusu a preference a je tak na 1000 % individuálním parametrem, který nejde jakkoliv poměřit/porovnat…proto ho i já nechám stranou a při svém sezónním hodnocení o něm zkusím mluvit co nejméně. Jak už asi chápete, Forza se mi prostě vizuálně líbí víc, ale to rozhodně neznamená, že je to horší stroj, ba naopak.

Takto bych první část mého povídání, nebo spíše zamyšlení, které se točilo primárně kolem Forzy ukončil a zaměřil se pořádně na svého nového hřebce ve stáji.

Yamaha XMAX 300 Tech Max

XMAX je čistě časově vzato asi nejdéle vyráběný model skútru od Yamahy, se kterým se můžete v provozu potkat. Jeho vývoj prochází spíše evolučními, než revolučními změnami a tím pádem si svou DNA drží už slušnou řádku let. Já bych se rád zaměřil na jeho nejsilnější variantu a to aktuálně označenou jako XMAX 300, v mém případě v úpravě (nebo verzi, chcete-li) s označením Tech MAX.

Na stránkách Skútrmagazínu, ale i na našem Youtubovém kanálu už najdete i náš test Xmaxe z dřívějška. Test to byl krátkodobý, klasicky na týden a podle mě zcela přesně popisuje, jaký Xmax vlastně je, jak se na něm asi bude jezdit a co od něj můžete čekat.

Já si dovolím k testu přidat pár aktuálních pocitů z doby, kdy teprve Xmaxe zajíždím. A neubráním se porovnání. Surová Forza, ve stavu zajíždění, zdaleka tak dobře nejela a doslova jsem se na ní prvních 800km trápil. Xmax, narozdíl od Forzy, jede od počátku stejně. Ano, netrápím ho, snažím se maximálně dodržovat doporučené limity pro otáčky/rychlosti a vlastně veškeré nezbytné náležitosti tak, aby byl stroj možná co nejlépe zajetý. To s klidným srdcem řeknu, že u Forzy nebylo a když jsem se na zajíždění ptal na Jarově, odkud jsem Forzu bral, dostal jsem odpověď, že nemám točit do červeného a že jinak je to jedno. Takže jsem samozřejmě jezdil, jak bylo třeba a občas za Forzu pěkně tahal. No, skoro si myslím, že jsem jí tím úplně nepomohl, ale na téma zajíždění si brzy popovídáme s odborníkem na slovo vzatým. Co já bych se tu do toho pouštěl v hypotézách, že jo?!?

Xmax zkrátka jede od začátku lépe, brzdí lépe a celkově mi přijde i takový…no těžko se to popisuje, ale lépe dílensky zpracovaný. Nic na něm neklepe, nebouchá, necvaká a celkově nekřupe, atd. Forza mi v průběhu zajíždění pouštěla opakovaně hlavní větrák, vypalované součástky smrděly tak, že jsem navrtával větrací otvory do garážových vrat, aby mi garáž nesmrděla jak závodní depo, divně v ní křupalo, cvakalo, atd atd…Znovu, možná jsem si za to mohl sám tím, že jsem nejezdil úplně dle manuálu – myšleno zajíždění, ale u XMAXe se tohle neděje. Naopak, Xmax je tichý, kultivovaný a vlastně strašně příjemný.

Yamaha XMAX 300 Tech Max

Jaká je na něm jízda ve městě si řekneme za nedlouho, až se s ním stanu na den kurýrem rozvážkové služby a budu Vám moct pořádně popsat, jaký je mezi Forzou a Xmaxem rozdíl. Zatím je jízda městem podobná, né li stejná. Jediné, co je o 100% lepší jsou zrcátka, konečně se dají rozumně nastavit, neviklají a drží – obrovský rozdíl oproti Forze, ale to je téma už celkem často proprané…Není třeba se k němu vracet, jen prostě říkám, že je to prima, zase pořádně vidět nejen dopředu 🙂 

Yamaha XMAX 300 Tech Max

Jak jsem už zmínil, celou letošní sezónu budu sedlat Tech Maxe v provedení Power Grey a budu se snažit nabídnout co možná nejdetailnější pohled na tento etalon městského ježdění právě od Yamahy. Určitě mi nezapomeňte dát vědět, co by Vás zajímalo, jaké porovnání byste chtěli vědět, případně není problém se kdekoliv potkat, prohodit pár slov a případně se projet. S Tech MAXEM jsme tu “pro Vás” – teda, to bylo ale klišé zvolání 🙂 

No, chystáme pro Vás sérii videí právě s Xmaxem, budeme se bavit o zajíždění, výbavě, skútrškole a skútrkurzech, akcích, ale i o praktických věcech, jako jsou řidičáky, pojištění, bezpečnost provozu, ale i výletování a jízdy do cizích zemí. Letos to bude našlapaná sezóna plná ježdění a zážitků. Jo a jak jsem tu už zmínil, dokonce si zkusím být na den kurýrem rozvážkové společnosti, ale o tom víc až později 🙂

Tak kolama dolů, nezapomeňte nás sledovat na Youtube, FB a Instagramu a spoustu šťastných kilometrů!

2 KOMENTÁŘE

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno