Řidičák skupiny B a jízda na skútru v zahraničí

3
Řidičák skupiny B
Foto: Unsplash

Čas dovolených se sice krátí, ale mnozí z vás cestují i mimo prázdninové období. Proto je dobré vědět, kde přesně můžete řídit skútr s řidičským oprávněním skupiny B. Členové Vespa Clubu Praha si dali tu práci a ověřili co nejvíce informací k tomuto tématu.

Víme, že v ČR můžete řídit motocykl do 125 ccm a automatickou převodovkou s řidičským oprávněním skupiny B. Toto ale neplatí všude po Evropě. Na základě informací od ÚAMK či příslušných sesterských orgánů v konkrétních zemích (ÖAMTC, ADAC), případně od tiskových mluvčích místní policie či ministerstva dopravy a jiných pověřených úřadů jsme se dozvěděli více. Jak to tedy je?

Slovensko:

Zde mohou „béčkaři“ (tj. držitelé evropského ŘP skupiny B) řídit motocykl do 125 ccm s automatickou převodovkou po 2 letech od vydání řidičáku. Dvouletá lhůta platí pro Slováky, ale s největší platností i pro cizince – podrobnosti se nepodařilo zjistit. 

Polsko a Španělsko:

Lze s „béčkem“ řídit motocykl do 125 ccm (i ten s manuální převodovkou), pokud řidičák máte alespoň 3 roky.

Itálie, Lotyšsko, Malta:

Lze s oprávněním skupiny B řídit motocykl do 125 ccm s automatickou i manuální převodovkou po 10 hodinách tréninkových jízd. „Jižní země“ ale u cizince málokdy řeší nějaký doklad z autoškoly, většinou jim stačí fakt, že řidičák vlastníte už nějaký ten rok. (Takto na otázku odpověděli z ÚAMK.)

Belgie:

Zde mohou motocykl do 125 ccm řídit pouze řidiči s řidičákem skupiny B, který byl vydaný v Belgii a je  starý alespoň 2 roky. S českým řidičákem tady tedy nepořídíte.

Portugalsko:

Zde musíte mít řidičák alespoň 25 let, nebo mít k „béčku“ ještě řidičák na moped (AM), který některé státy (třeba právě i ČR) vydávají k B automaticky. S řidičákem AM lze u nás řídit „padesátku“ od 15 let.

Stejně jako u Portugalska tomu je v Rakousku, Dánsku, Finsku, Slovinsku, Španělsku a Švédsku.

Od 14 let to lze v Estonsku, Lotyšsku, Francii, Itálii, Polsku a Maďarsku.

V ostatních zemích si s AM zajezdíte až od 16 let.

V některých zemích lze motocykl do 125 ccm řídit s řidičákem B, platným po určitou dobu. Platí to zároveň i po absolvování kurzu, bez nutnosti závěrečné zkoušky. Je to Maďarsko (platný řidičák a tříhodinové teoretické školení a 2 hodiny praktické jízdy), Rakousko (řidičák 5 let, kurz 6 hodin), Francie (řidičák 2 roky, kurz 7 hodin) a Velká Británie (po absolvování tzv. Compulsory Basic Training).

Trénink musí proběhnout v místní autoškole a výsledkem je zapsání harmonizačního kódu do ŘP. Podle toho policisté poznají, že oprávnění máte. (Např. v Rakousku je to kód 111, bez něhož zde „stopětadvacítku“ řídit nesmíte. Nad tím, do jaké míry to platí pro cizince, a zda si tento kód můžeme někde nechat do řidičáku vepsat, stále visí otazník.) V případě Francie jde o papírové potvrzení, které vozíte spolu s řidičákem, a může ho absolvovat jakýkoli řidič s řidičákem vydaným v EU – tedy třeba během dovolené.

Německo:

Zde platí pravidlo B = A1 pouze pro řidičáky skupiny B, vydané v Německu před 1. 4. 1980. Aktuální informací dohledatelnou na internetu je, že ministr dopravy tuto otázku otevřel a chtěl by pravidla změnit podobným směrem, jako je tomu u nás. Nezbývá nic jiného, než sledovat situaci (a dost možná se bude situace lišit i v jednotlivých spolkových zemích). Nedalo nám to a napsali jsme dotaz na ADAC. Odpovědí byla mimo jiné následující informace: 

„Držitelé platného řidičského průkazu, vydaného v zemích EU nebo EHP mohou v Německu řídit v rozsahu svého oprávnění. Je třeba myslet také na to, že některé třídy oprávnění mohou být omezeny použitím třímístného harmonizačního kódu.“ 

Takže opět nemáme jistotu, protože tuto větu si lze vyložit dvojznačně – buď můžeme v Německu řídit skútr pouze s „béčkem“ (protože u nás je to součástí našeho řidičského oprávnění skupiny B), nebo vlastně nemůžeme, protože máme v řidičáku zapsané pouze oprávnění B, které v Německu pokrývá pouze auto, moped a případně tříkolové skútry typu např. Piaggio MP3.

A teď to nejlepší na konec

Jelikož většinu z nás / vás zajímá situace v Rakousku, zapátrali jsme podrobně právě na příslušných úřadech v této zemi a na ÚAMK jsme se poslali dotaz také pouze na situaci v Rakousku. Po dotazu na ÖAMTC jsme dostali e-mailem odpověď, že v Rakousku je možné se skupinou B řídit motocykl za stejných podmínek, jako u nás (tedy s automatickou převodovkou). Informaci aktuálně potvrdil také zaměstnanec ÚAMK. Opakovaný dotaz na ÖAMTC přinesl ale už odpověď, že jde o soukromou organizaci, která na takové dotazy odpovídá pouze svým členům. Negativní odezvu pak měl dotaz na policejní ředitelství ve Vídni, odkud napsali strohé: „Für Ihre Frage lautet die Antwort NEIN.“ (Odpověď na Vaši otázku zní NE.)

Odpovědi si prostě protiřečí a stále tedy zůstává na „odpovědnosti každého soudruha“, jak si je vyloží, a zda bude raději riskovat tučnou rakouskou pokutu, nebo si za nudných podzimních večerů rozšíří řidičské oprávnění o skupiny A1, A2 nebo rovnou A, a bude mít jednou provždy klid. Víme, že vás nemůžeme nutit, ale toto řešení je v aktuální situaci asi jedinou jistotou. Navíc vám už nic nebude bránit v tom, pořídit si silnější model skútru nebo třeba manuálního veterána. 

Zde přikládáme autentické citace z příslušných úřadů:

Vyjádření ÖAMTC:

You are allowed to drive a 125 ccm in Austria with your Czech B-liscense, but only under exactly the same conditions as in the Czech Republic. (A I know, only bikes with automatic transmission.)

Mit freundlichen Grüßen

  1. MARTIN STICHLBERGER

Rechtsabteilung

ÖAMTC | Schubertring 1-3 | 1010 Wien

T +43 (0)1 71199 21244 | F +43 (0)1 71199 21352

martin.stichlberger@oeamtc.at

www.oeamtc.at

Vyjádření krajského policejního ředitelství:

Guten Morgen!

Auf ihre Frage lautet die Antwort: NEIN.

Mit freundlichen Grüßen

Erich LENTSCH

Landespolizeidirektion WIEN

SVA – Referat 5 / Verkehrsamt / Fachbereich Führerschein

Dietrichgasse 27 , 1030 Wien

Tel.: +43 (1) 31310 976540

Fax: +43 (1) 31310 976549

www.polizei.gv.at

www.polizei.gv.at/wien/buergerservice/fuehrerschein

Vyjádření ÚAMK z roku 2019:

Přeji hezký den,

podle našich informací Rakousko přistoupilo k možnosti rozšíření třídy B a tudíž je možné na skútru do objemu 125 ccm, přesněji 11 kW s automatickou převodovkou jezdit i s řidičským průkazem třídy B.

Igor Sirota, ÚAMK

Tímto velice děkujeme Vespa Clubu Praha za tento průzkum. Doufáme, že vám, čtenářům, pomohl mít větší přehled o této problematice.

3 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den paní Hornová,

    už nějaký čas se chystám na delší výlet do Turecka, mělo by se ideálně jet na skútru do 125 ccm, bude to asi Piaggio 125 Liberty ABS. Potřebovala bych ale vědět, jestli v Turecku samotném a v tranzitních zemích, tedy v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku mohu řídit 125 s automatem s řidičákem B, B1, AM a A1 s kódem 79. Plán odjezdu je vzhledem k situaci velice neurčitý ani ten skútr ještě nemám a pokud by se jinak nedalo, jela bych na něčem do 50 ccm. Váš článek mi dost pomohl ale potřebuji informace k těm balkánským zemím a Turecku. Můžete mi, prosím, dát nějaký tip, kde bych se mohla poptávat? Děkuju mockrát! Zuzana Dospíšilová

    • Nevím, nakolik je to pro Vás ještě aktuální, ale byla jsem loni půl roku v Turecku, Gruzii, (cesta přes Balkán) na skútru o 110 cm3, čtyřikrát mne kontrolovala policie (jednou to bylo při mé dopravní nehodě) a kontrolovali mé doklady vždy při vstupu do země. Nikdo nic nenamítal. Podle místních je v Turecku možné jezdit s B řidičákem na skútru. I v praxi je to tak: Po ulicích se prohání mládež na skútrech, v plážových destinacích se volně půjčují. Po cestě tam ani zpět mne nikdo nekontroloval, takže jak je to v Maďarsku, Srbsku a Bulharsku, nevím.

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno