Na vespách na zasněžené hřebeny Krkonoš

1
Vespa
Foto: Karolína Hornová

Jak se jezdí v zimě? Jde vůbec jezdit na skútru po sněhu a ledu? Díky akci Vespa Clubu Východní Čechy jsme se ujistili, že ano. A zjistili jsme také, jakou zimní výbavu na skútr budete na takovou akci pro otrlé potřebovat.

Jezdíš na skútru i v zimě? Oblíbená otázka se opakuje každou zimu, stejně jako diskuse kdy, za jakých povětrnostních a světelných podmínek, a s jakým vybavením na zimní silnice vyrazit. Možná je to důsledek teplejších a sušších zim, možná se lidé začali méně bát a pořídili si lepší vybavení, každopádně ve městech můžeme potkat čím dál více zimních jezdců na skútrech.

Na skútrech 1200 metrů nad moře

V posledních letech přibývají i zimní motorkářské a skútrařské akce, jako je třeba pražská Cryovespa, ale i extrémnější podniky. První únorový víkend se uskutečnil zimní výjezd na Špindlerovku, akce pořádaná mladým Vespa Clubem Východní Čechy. Start byl „u závory“ za Špindlerovým Mlýnem, tedy na začátku osmikilometrového horského pasu na Pomezní hřeben s pětisetmetrovým převýšením. Zúčastnili se pouze tři otužilci na klasických Vespách PX s manuálním řazením a další čtyři účastníci jako doprovod či spolujezdci. Počasí přálo i nepřálo zároveň – čtvrteční sněhovou kalamitu vystřídal páteční déšť a obleva, která způsobila roztátí sněhové pokrývky až na černý asfalt, který jezdce doprovázel až do samého cíle, kde konečně měli příležitost si i trošku zařádit na sněhové a ledové pokrývce kolem Špindlerovy boudy.

Vespa
Foto: Karolína Hornová
Vespa
Foto: Karolína Hornová

Nejelo se tedy po sněhu a žádné výrazné dobrodružství se nekonalo. Na druhou stranu se ale nikdo nevyválel, nezranil a nevzdal pokračování v cestě. Jedinou překážkou tak byla vlezlá zima a mlha (tak hustá, že by se dala krájet, a že jsme cílovou Špindlerovku málem na první pokus nenašli). Policisté, číhající v zatáčce na řidiče bez speciální povolenky, nás ani nestačili zastavit – natolik jim asi přišel výjev tří ledových mužů na vespách bizarní. I kdyby se tak stalo, nic by se vlastně nestalo – všichni jsme měli včas zajištěná výjimečná povolení k vjezdu po kapsách…

Vespa
Foto: Karolína Hornová

Na skútru po ledu a sněhu? Jde to, ale ne vždy legálně

Možná si kladete otázku, jak by se účastníci výjezdu „po stopách yettiho“ na hřebeny Krkonoš vydrápali, kdyby přetrvala sněhová kalamita. Bez sice legislativně nepovinné, ale pro jízdu ve sněhu nezbytné výbavy, by to asi nebylo zcela bez úhony. Pojďme se podívat, co pro takovou zimní jízdu můžeme potřebovat.

Zimní pneumatiky

Pro jednostopá vozidla neplatí povinnost přezouvat na zimní pneumatiky, a to ani v úsecích, kde nás možná zaskočí dopravní značka „povinná zimní výbava“. (Ta se vztahuje pouze na osobní a nákladní automobily, nikoli už ovšem na jejich přívěsy, což je dobrá zpráva pro ty, kteří si chtějí skútr do hor dovézt.) Výběr zimních pneumatik pro skútry je nicméně široký a jejich vlastnosti nám a našemu stroji dokáží zachránit „kejhák“. A to především ve městě – díky zvýšené přilnavosti v nízkých teplotách, kterou disponují. Ta sníží riziko takzvaného ztvrdnutí pneumatiky a výrazné zhoršené ovladatelnosti stroje. Někteří výrobci slibují dobrou přilnavost i poměrně extrémních teplotách kolem -20 stupňů (třeba Metzeler, Heidenau, Continental, Sava a další). Zimní gumy pro skútry většinou nestaví své vlastnosti na výrazném dezénu, takže na sněhu nás nepodrží.

„Drapáky“

Pneumatiky na motokros a jiné „offroady“ s výrazným hlubokým dezénem už si se sněhovou pokrývkou poradí podstatně lépe a jízda po silnici je s nimi navíc zcela legální. Pokud si je budete pořizovat, dejte při výběru pozor: ne všechny terénní pneumatiky na motorky jsou homologované na silniční použití. Krosové pneumatiky na skútr jsou trošku specialitka, ale sehnat se dají, protože na manuálních skútrech se jezdí i motokrosové závody. Vyrábějí je třeba značky Heidenau, Dunlop, Kenda nebo Duro.

Pneumatiky s hroty

Pneumatiky s hřeby (hroty, spikes) se vyrábějí především na offroadové a krosové motocykly a jejich použití pro jízdu na silnici je zakázáno. (V případě potřeby ježdění na sněhu či ledu tedy musíte skútr do cílové destinace dovézt nebo na místě přezout.) Pokud takové gumy ve „svém“ rozměru neseženete, můžete si je vyrobit i svépomocí. Budete potřebovat desítky samořezných šroubů, vrtačku, pláště s dušemi, pásky na podlepení z vnitřní strany vykukujících hlaviček šroubů a notnou dávku trpělivosti. Pneumatiky s hroty výrazně zvyšují stabilitu a bezpečnost při jízdě na souvislé sněhové pokrývce a především na ledu – proto se také v praxi využívají se pro jízdu na ledové ploché dráze a při různých speciálních zimních krosových závodech.

Vespa
Foto: Karolína Hornová

Sněhové řetězy

Další, mírně řečeno speciální, možnost, jak zlepšit jízdní vlastnosti skútru na sněhu. Třeba na Amazonu či Aliexpressu lze sehnat variabilní plastové „řetězy“ na skútr s plastovými a kovovými „špunty“. Jak a zda tato „vychytávka“ za 50 dolarů funguje, se můžeme jen dohadovat. A nebyl by to internet, abychom na něm nenašli videonávody nadšenců, kteří si sněhové řetězy na motorku umí vyrobit i svépomocí.

Vespa
Foto: Karolína Hornová

 

1 KOMENTÁŘ

  1. Zajímavé. Já letos v zimě skoro měsíc nejezdil jak bylo nasněženo. Nedalo mi to a zkusil jsem to ale v první zatáčce i když jsem jel pomalu jsem hned ležel, takže sériové gumy na pcx na to dělané nejsou. Gumy budu asi za čas měnit tak bych rád něco univerzálního co bude umět jet ve sněhu, na louce, lesní cestě a bude spolehlivě držet i v létě na dálnici v plné rychlosti nebo dešti (jestli taková guma existuje).

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno