Na Kubě roste počet elektrických skútrů

0
Kuba
Foto: Unsplash

Kuba. Název tohoto státu v nás většinou vyvolá představu moře, bílého písku, doutníků starých aut a komunistů. K tomuto výčtu si teď nově můžeme přidat ještě elektrické skútry. Ač se to zdá zvláštní, existuje logický důvod, proč právě v tomto místě počet elektrických skútrů narůstá. Ten ovšem musíme nejdříve hledat v politice.

Jak víme, Kuba je socialistická. A protože je socialistická, podporuje státy s podobným směřováním. Jedním z takových států je Venezuela a její současný vůdce Maduro. Tohle smýšlení Kuby se ale nelíbí Spojeným státům, které na Kubu uvalily sankce v podobě blokování lodí přepravujících venezuelskou ropu. A to v důsledků znamená, že Kuba nemá dostatek paliva, protože Venezuela je pro Kubu v podstatě jediným zdrojem ropy. Tolik k politice.

Elektromobilita jako řešení

Kuba spotřebuje každý rok 7,2 milion tun paliv. V září tohoto roku měla však k dispozici pouhých 30 % a v říjnu jen 60 % potřebného množství. A to znamená omezení nejen pro běžného řidiče, ale také pro už tak špatnou a přeplněnou veřejnou dopravu. Kubánci se k těmto omezením postavili veskrze socialisticky, uposlechli výzvu svého prezidenta a začali brát stopaře. To určitě pomůže, ale problém to nevyřeší. A nemůžete-li řídit svůj dopravní prostředek, protože není palivo, určitě můžete zkusit dopravní prostředek, který palivo nepotřebuje. A tím se dostáváme k elektromobilitě.

Kuba
Foto: Unsplash

V posledních letech elektrických skútrů na Kubě přibývá a podle oficiálních odhadů jich je dnes v kubánských ulicích kolem 210 tisíc. Tomuto nárůstu napomohly hned dvě okolnosti. První přišla v roce 2013, kdy vláda povolila soukromníkům dovoz skútrů s maximálním výkonem 1 kW a s omezením rychlosti na 50 km v hodině. Kubánci této možnosti využili. Mohou si jednou za rok přivézt z Panamy jednu věc bez zdanění, a tak si v mnoha případech dovezli skútr. Druhá okolnost, která přibývání skútrů pomáhá, je rozhodnutí vlády o dovozu a prodeji těchto strojů ve státních obchodech. Maximální cena je 1 700 dolarů, tedy necelých 40 tisíc korun.

Začátky elektrických skútrů na Kubě však nebyly jednoduché. Obyvatelstvo se k nim nestavělo příliš kladně, protože jsou jednak příliš tiché, což je nebezpečné především pro starší osoby, a v druhé řadě jsou velmi oblíbené mezi mladými a nezkušenými řidiči, kteří způsobují mnoho nehod. Kubánská policie proto v současné době požaduje, aby každý řidič vlastnil průkaz, a aby svůj stroj registroval.

Kuba
Foto: Unsplash

Řidiči skútrů si také založili klub, který má dnes asi 80 členů, a který podle slov prezidenta klubu Osdany Fleitese podporuje aktivity související se životním prostředím a také se snaží pomáhat lidem, kteří to potřebují. Aktivita klubu je velmi široká a zahrnuje mimo jiné dárcovství krve, vyčištění řeky Quibu a návštěvy dětí, které onemocněly rakovinou. Také bojuje proti invazivnímu druhu afrického hlemýždě, jenž je nebezpečný pro lidské zdraví, a jenž se od roku 2014 rozšířil do 12 ze 16 provincií ostrova. Jedním z důležitých plánů klubů do budoucnosti je vyčištění havanské zátoky.

Můžeme si o politickém směřování této nádherné země myslet cokoliv, ale každá aktivita zabývající se ochranou životního prostředí, zasluhuje naše uznání.

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno