Motocykly a skútry budou od jara moct využívat pruhy vyhrazené pro MHD

0

Vstřícný krok pražského magistrátu umožňující lidem na motorkách a skútrech využívat jízdní pruhy vyhrazené pro autobusy potěší nejednoho příznivce jedné stopy. Vyhrazené pruhy v praxi řada řidičů využívá již dnes, samozřejmě pod hrozbou pokuty až 2 000 Kč, od jara se však postihu bát nemusíte! Tento záměr totiž už schválil silniční správní úřad, a hlavní město tak čeká na nabytí právní moci. 

Podle dosluhujícího náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) je důvodem změny zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Pro autobusy MHD je v hlavním městě vyhrazeno 66 kilometrů jízdních pruhů, které současně využívají složky IZS, taxikáři a na některých místech jsou určeny také cyklistům.

Povolením motocyklů v “buspruzích” dojde nejen ke zvýšení bezpečnosti motorkářů, ale také k jejich zvýhodnění. To má pro město přínos, protože motorky zabírají mnohem méně veřejného prostoru při parkování než automobily,“ uvedl Scheinherr. 

Nabytí právní moci této nové úpravy se předpokládá během ledna. Následně bude probíhat změna příslušného dopravního značení, čímž začne automaticky platit nová úprava

Změna má umožnit i plynulejší a bezpečnější provoz. Jelikož již dnes zmíněné pruhy pro autobusy řidiči motocyklů a skútrů využívají za účelem předjíždění kolon a následně se řadí zpět mezi automobily, vzniká mnoho nebezpečných situací, které má nové opatření eliminovat. Současně má dojít i ke zvýšení bezpečnosti cyklistů, protože se omezí přejíždění jednostopých vozidel z pruhu do pruhu.

Plynulosti provozu autobusů MHD ve vyhrazených pruzích se opatření nedotkne, jelikož rychlost motocyklů a skútrů je srovnatelná s autobusy. „Proto nejsou očekávány negativní dopady,“ píše úřad v rozhodnutí.

Za rok 2022 v Praze přibylo 4,4 kilometru vyhrazených jízdních pruhů, jejich délka se tak prodloužila na 66 kilometrů. Pruhy plánuje město rozšiřovat i do budoucna, přičemž již nyní prověřuje možnost jejich zřízení v Českobrodské ulici mezi zastávkami Blatov a Na Vaňhově, v Horoměřické ulici v celém stoupání z Šáreckého údolí k zastávce Bořislavka a v Náchodské ulici od hranice Prahy po okraj zástavby v Horních Počernicích.

Jelikož na silnicích každým rokem přibývá aut a provoz houstne (za rok 2021 průměrná obsazenost vozů v centru města dosáhla hodnoty 1,3 osoby na osobní automobil), jakákoliv podpora motorek a skútrů ze strany měst je samozřejmě vítána a současně podpoří stoupající zájem o tento typ přepravy, který alespoň částěně odlehčí dopravě. V mnoha ohledech se zatím na motocykly a skútry nahlíží stejně jako na automobily, čímž zbytečně řidiči jednostopých vozidel přicházejí o další výhody, my ale doufáme v lepší zítřky. 

Dalším vstřícným krokem by mohlo být například povolené projíždění mezi stojícími nebo pomalu jedoucími kolonami automobilů, což pro představu umožňuje Francie, Nizozemsko, Španělsko, Itálie a většina jihoevropských států. 

Jedna belgická studie odhaduje, že pokud pouhých 10 % řidičů osobních vozidel přejde na jednostopá vozidla, dojde ke snížení husté dopravy pro všechny účastníky silničního provozu o 40 %. Současně motocykly a skútry zabírají méně prostoru a na jedno běžné parkovací místo pro osobní automobil se vejdou 3 jednostopé stroje. Také se odhaduje že, kdyby 10 % parkovacích míst pro auta připadlo motocyklům, ihned by to ve městech uvolnilo 20 % běžných parkovacích míst.

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno