MHD vs. skútr. Kdo vzejde jako vítěz?

0

Nejen celosvětová pandemie dovedla mnoho lidí k zamyšlení nad tím, zda je lepší jezdit MHD, nebo si spíš pořídit městský skútr. Obojí má samozřejmě svá pro i proti. Pojďme se na na ně teď společně podívat. 

Začněme u MHD. Například rozsáhlá síť pražská hromadné dopravy je hodnocena jako jedna z nejlepších a nejspolehlivějších v celé Evropě. Díky prostředkům veřejné dopravy se tak dostaneme i do těch nejodlehlejších koutů metropole. Je to ale ten hlavní důvod, proč MHD využíváme? Zkusme si to trochu rozebrat. 

Čas

Pro přesun delší než pár zastávek jedním spojem máme mnoho možností a kombinací. Díky MHD se dostaneme opravdu kdekam, ale mnohdy to poměrně dlouho trvá. Samozřejmě když pojedeme nejdelší linkou metra C z Letňan na Háje, cesta metrem nám potrvá 36 min (famózní), pokud je naším skutečným cílovým místem stanice sama. Nicméně jakmile k tomu přičteme dalších pár kroků do/ze stanice, přestup, čekání apod., můžeme se v lepším případě bavit o hodině, ale klidně i o čase hodně vzdálenému té jedné hodince za pouhou  jednu cestu. Ano cesta metrem nebo tramvají z bodu A do bodu B bez přestupů a velké docházkové vzdálenosti může být časově efektivní, ale jednoduše ne vždycky je! Uznávám, že tento bod je vcelku subjektivní, a v případě efektivních spojů může při srovnání vyhrát MHD, v případě komplikovanějších spojů zase jízda na skútru. 

MHD 1:1 Skútr

Náklady

Při současných cenách roční jízdenky se pohybujeme na částce 3 650,- za neomezené využití MHD na území hlavního města. Pořízením nového městského skútru se dostaneme na částku cca 80 000 Kč za Hondu PCX 125. Bavit se o cenách servisu, PHM, návratnosti investice apod. nemá v tomto případě moc smysl. Ať se mi to líbí, nebo ne, MHD z pohledu nákladů jednoznačně vítězí. 

MHD 1:0 Skútr

Komfort

Tady se začíná lámat chleba. Pro zaryté MHDéčkaře je a vždy bude komfortnější hromadná doprava bez ohledu na spolucestující, stav souprav, sedaček a dalších faktorů. Někomu zkrátka nevadí nápor cestujících, divnolidi v metru, vzduch, co by se dal krájet, stání v případě obsazenosti či stání a čekání na zastávce. V případě skútru je komfort o poznání větší, ale do hry zase vstupuje počasí a roční období. Skútr, který stírá většinu negativ MHD alespoň z pohledu komfortu, nabízí individuální a efektivní způsob dopravy, a to nejen do práce. Ovšem pro většinu lidí není tento způsob dopravy využitelný po celý rok, a už vůbec ne za deštivého počasí. Pořád se ale dá na skútr pohlížet jako na komfortní způsob dopravy po většinu roku. Ostatně loni v zimě jsme se přesvědčili o tom, že ani autobusy v zimě nejezdí, protože silničáře každoročně překvapí lehká pražská námraza a sem tam nějaký ten snížek… Ač se to může jevit dost subjektivní, my dáváme bod skútru! 

MHD 0:1 Skútr

Flexibilita

Poslední a rovnou rozhodující okolností je flexibilita obou způsobů dopravy. I přes rozsáhlou síť městské hromadné dopravy musíme brát v potaz docházkovou vzdálenost zastávek, případné přestupy a jasně dané časy odjezdů a příjezdů. Zde tedy jasně vede skútr, jelikož ho máme vždy a za jakýchkoliv okolností v dosahu vchodových dveří ať už na startu nebo v cíli. Skútr tedy nabízí absolutní volnost pohybu! Ale jedno se musí MHD nechat, cestou z práce se můžete kdykoliv stavit na pivko a tím samým prostředkem pokračovat – to na skútru nemůžete 😀 

MHD 0:1 Skútr

Suma sumárum u nás vyhrává skútr – jak jinak 🙂 Finální rozhodnutí je samozřejmě na každém z Vás a naše redakční postřehy je potřeba brát spíše s humorem. Vždy půjde o individuální potřeby jednotlivce a do rozhodování bude vstupovat mnoho faktorů jako například finance nebo odkud-kam a jak často dojíždíte. 

Zatvrzelým MHDéčkařům zdar a zbytku haldy šťastných kilometrů!

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno