Jak vybrat skútr? Rozhoduje především využití

0

Výběr skútru přece nemůže být žádná věda, myslel by si jeden. No věda to rozhodně není, ale díky široké paletě značek a modelů může být obtížné vybrat ten správný typ stroje. U někoho rozhodne rozpočet, u jiného design, velikost skútru či úložného prostoru. Pojďme to vzít ale popořádku a představit si, co nám trh nabízí. 

Při rozhodování, jaký skútr vybrat, je zásadní, jaký typ řidičské oprávnění vlastníte. Pokud vlastníte pouze řidičský průkaz skupiny B (osobní automobil), můžete řídit i skútr nebo motorku s automatickou převodovkou, maximálním objemem 125 ccm a výkonem do 11 kW.

Benzín vs. elektro 

Popularita elektroskútrů neustále roste a je jen na vás, zda vás přesvědčí spíše jejich klady, nebo odradí zápory. Oproti benzínovému skútru jsou elektroskútry tiché a mají menší náklady na provoz a servis. V případě, že nemáte skútr s vyjímatelnou baterií, kterou lze jednoduše vzít domů či do práce dobít, je potřeba se předem zamyslet i nad tím, kde se dá stroj s nevyjímatelnou baterií pohodlně nabít. Mnohdy budete muset oželet i větší zavazadlový prostor a počítat s menším dojezdem než u benzíňáku

 

Benzínový skútr nabízí mnohdy příznivější pořizovací cenu, větší dojezd, pohodlnější tankování či větší zavazadlový prostor. Nyní si benzínové skútry zařadíme do skupin dle využití. 

Do 50 ccm – 125 ccm 

Ve městě skútr prostě kraluje, proto se v kategorii městských skútrů nabízí největší počet modelů, z nichž můžete vybírat. Nejvhodnější kubatura je 125 – 300 ccm, díky rozumné hmotnosti, pořizovací ceně a provozním nákladům. Neznamená to ale, že se skútrem do města nemůžete vyrazit na nějaký středně dlouhý výlet. 

Do města 

Ve městě skútr prostě kraluje, proto se v kategorii městských skútrů skýtá největší počet modelů. z nichž můžete vybírat. Nejvhodnější kubatura je 125 – 300 ccm, díky rozumné hmotnosti, pořizovací ceně a provozním nákladům. Neznamená to ale, že se skútrem do města nemůžete vyrazit na nějaký středně dlouhý výlet. 

Vespa Primavera 125 i-get ABS

Honda SH125i

Honda PCX 125

Aprilia SR GT 125

Honda Forza 125

Vespa GTS 300

Piaggio Beverly 300

Yamaha XMAX 300

Honda Forza 300

Příměstský provoz a cestování 

Pokud dojíždíte do práce nebo máte skútr čistě k cestovním potřebám, je vhodné sáhnout po typu stroje, který tomu odpovídá. Hlavním rozdílem je větší rozměr stroje, vyšší kubatura (od 300 ccm), pohodlí i pro spolujezdce a objemnější zavazadlový prostor, který lze vyšperkovat přídavným zadním boxem

Honda ADV 350

Honda Forza 350

Kymco NEW DOWNTOWN 350

Kymco XCITING S 400

Yamaha TMAX 560

Kymco AK 550

Honda Forza 750

Tříkolky 

Kategorie, která u nás není zas až tak rozšířená, ale dostává se jí čím dál větší popularitě. Nabízí snadné ovládání pro začátečníky s řidičským oprávněním skupiny B, skvělou dynamiku a obratnost, zvýšený pocit stability a některé modely i mnoho užitečných vychytávek jako např. tempomat, couvací kameru nebo režim hlídání slepých úhlů. Nespornou výhodou je taktéž možnost řídit jakoukoli kubaturu v rámci tříkolek jen s řidičským oprávněním skupiny B. Negativní faktor ovšem může být vyšší pořizovací cena a větší proporce stroje, což není úplně ideální do hustého městského provozu. 

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 300

Piaggio MP3 300

Peugeot Metropolis 400

Piaggio MP3 530

Na závěr si  dovolím upozornit na jednu poměrně zásadní věc. V době publikace tohoto článku se trh potýká s problémem v podobě nedostatku skútrů. Poptávka bohužel převyšuje nabídku díky mnoha faktorům, přičemž vše odstartovala celosvětová pandemie Covidu 19. Z tohoto důvodu mnoho uvedených modelů není u prodejců vůbec skladem a málokdo dokáže predikovat zlepšení v podobě skladové dostupnosti či alespoň rozumných dodacích lhůt. 

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno