Výběr skútru přece nemůže být žádná věda, myslel by si jeden. No věda to rozhodně není, ale díky široké paletě značek a modelů může být obtížné vybrat ten správný typ stroje. U někoho rozhodne rozpočet, u jiného design, velikost skútru či úložného prostoru. Pojďme to vzít ale popořádku a představit si, co nám trh nabízí.
Při rozhodování, jaký skútr vybrat, je zásadní, jaký typ řidičské oprávnění vlastníte. Pokud vlastníte pouze řidičský průkaz skupiny B (osobní automobil), můžete řídit i skútr nebo motorku s automatickou převodovkou, maximálním objemem 125 ccm a výkonem do 11 kW.
Benzín vs. elektro
Popularita elektroskútrů neustále roste a je jen na vás, zda vás přesvědčí spíše jejich klady, nebo odradí zápory. Oproti benzínovému skútru jsou elektroskútry tiché a mají menší náklady na provoz a servis. V případě, že nemáte skútr s vyjímatelnou baterií, kterou lze jednoduše vzít domů či do práce dobít, je potřeba se předem zamyslet i nad tím, kde se dá stroj s nevyjímatelnou baterií pohodlně nabít. Mnohdy budete muset oželet i větší zavazadlový prostor a počítat s menším dojezdem než u benzíňáku.
Benzínový skútr nabízí mnohdy příznivější pořizovací cenu, větší dojezd, pohodlnější tankování či větší zavazadlový prostor. Nyní si benzínové skútry zařadíme do skupin dle využití.
Do 50 ccm – 125 ccm
Ve městě skútr prostě kraluje, proto se v kategorii městských skútrů nabízí největší počet modelů, z nichž můžete vybírat. Nejvhodnější kubatura je 125 – 300 ccm, díky rozumné hmotnosti, pořizovací ceně a provozním nákladům. Neznamená to ale, že se skútrem do města nemůžete vyrazit na nějaký středně dlouhý výlet.
Do města
Ve městě skútr prostě kraluje, proto se v kategorii městských skútrů skýtá největší počet modelů. z nichž můžete vybírat. Nejvhodnější kubatura je 125 – 300 ccm, díky rozumné hmotnosti, pořizovací ceně a provozním nákladům. Neznamená to ale, že se skútrem do města nemůžete vyrazit na nějaký středně dlouhý výlet.
Vespa Primavera 125 i-get ABS
Honda SH125i
Honda PCX 125
Aprilia SR GT 125
Honda Forza 125
Vespa GTS 300
Piaggio Beverly 300
Yamaha XMAX 300
Honda Forza 300
Příměstský provoz a cestování
Pokud dojíždíte do práce nebo máte skútr čistě k cestovním potřebám, je vhodné sáhnout po typu stroje, který tomu odpovídá. Hlavním rozdílem je větší rozměr stroje, vyšší kubatura (od 300 ccm), pohodlí i pro spolujezdce a objemnější zavazadlový prostor, který lze vyšperkovat přídavným zadním boxem.
Honda ADV 350
Honda Forza 350
Kymco NEW DOWNTOWN 350
Kymco XCITING S 400
Yamaha TMAX 560
Kymco AK 550
Honda Forza 750
Tříkolky
Kategorie, která u nás není zas až tak rozšířená, ale dostává se jí čím dál větší popularitě. Nabízí snadné ovládání pro začátečníky s řidičským oprávněním skupiny B, skvělou dynamiku a obratnost, zvýšený pocit stability a některé modely i mnoho užitečných vychytávek jako např. tempomat, couvací kameru nebo režim hlídání slepých úhlů. Nespornou výhodou je taktéž možnost řídit jakoukoli kubaturu v rámci tříkolek jen s řidičským oprávněním skupiny B. Negativní faktor ovšem může být vyšší pořizovací cena a větší proporce stroje, což není úplně ideální do hustého městského provozu.
Yamaha Tricity 125
Yamaha Tricity 300
Piaggio MP3 300
Peugeot Metropolis 400
Piaggio MP3 530
Na závěr si dovolím upozornit na jednu poměrně zásadní věc. V době publikace tohoto článku se trh potýká s problémem v podobě nedostatku skútrů. Poptávka bohužel převyšuje nabídku díky mnoha faktorům, přičemž vše odstartovala celosvětová pandemie Covidu 19. Z tohoto důvodu mnoho uvedených modelů není u prodejců vůbec skladem a málokdo dokáže predikovat zlepšení v podobě skladové dostupnosti či alespoň rozumných dodacích lhůt.