Honda Super Cub 125. S cenou 94 900 Kč je opět v nabídce pro evropský trh

0
Honda Super Cub 125
Zdroj: Honda Motor Europe

Po úspěšném návratu do evropských ulic v roce 2018 pod jménem Super Cub 125 začalo nejprodávanější motorové vozidlo na světě díky výkonnějšímu a úspornějšímu vzduchem chlazenému motoru od roku 2021 plnit normu EURO5. Standardní výbava nově zahrnuje sedlo a stupačky pro spolujezdce, zatímco nové nastavení odpružení přispívá ke komfortnější jízdě. 

Pohled do historie

První model Super Cub C100 byl představen v roce 1958, kdy značka Honda slavila 10. výročí své existence. Účel stroje, u jehož zrodu stál Soichiro Honda společně se svým dlouholetým obchodním partnerem Takeo Fujisawou, byl jasně dán: „dosáhnout potěšení z užitečné role v životech lidí“.

Téměř o 60 let později, v roce 2017, byl vyroben 100miliontý Super Cub, čímž se definitivně potvrdil jeho status nejpopulárnějšího motorového vozidla na světě. Základní atributy modelu Super Cub, mezi které patří jedinečný vzhled, spolehlivost, úsporný provoz a vysoká praktičnost, nikdy nevyšly z módy. A tak tento model tiše dokázal přesně to, po čem Soichiro a Takeo toužili: poskytnout lidem mobilitu a udržet je mobilní.

Do druhé poloviny roku 2018 byla modelová řada Super Cub dostupná pouze v Japonsku, kde je velmi oblíbená mezi firemními zákazníky včetně japonské pošty, a v jihovýchodní Asii, kde tyto stroje zastávají důležitou roli v životech mnoha lidí jako soukromý dopravní prostředek. Vzhledem k vysokému počtu a širokému věkovému rozmezí jezdců v evropských městech, kteří hledají spolehlivý stroj s retro inspirací a atraktivním vzhledem, se značka Honda v roce 2018 rozhodla uvést na evropský trh model Super Cub 125, který by byl moderním vyjádřením legendárního jména a který by dokázal napsat novou kapitolu v dlouhé historii tohoto modelu.

Do roku 2022 vstupuje evropská verze modelu Super Cub 125 s dalšími vylepšeními. Nadčasový vzhled zůstal nezměněn, novinkou je zcela nový motor plnící emisní normu EURO5 a celá řada vylepšení, přesně jak by si pánové Soichiro a Takeo přáli.

Základní informace

Nový vzduchem chlazený SOHC motor společně s novým nastavením elektronické řídicí jednotky a upravenými sacími i výfukovými kanály umožňuje modelu Super Cub 125 plnit emisní normu EURO5. Navíc disponuje mírně vyšším výkonem a se spotřebou 1,5 litru/100 km (v režimu WMTC) je úspornější. Zvýšil se také výkon alternátoru.

Klasický vzhled zůstal nezměněn, nově však přibylo standardně montované sedlo a stupačky spolujezdce. K hladké jízdě po městských ulicích přispívá upravené přední a zadní odpružení.

Honda Super Cub 125
Zdroj: Honda Motor Europe

Motor

  • Zcela nový motor je hladší, výkonnější a úspornější
  • Nové nastavení elektronické řídicí jednotky ECU spolu s upravenými sacími a výfukovými kanály umožňuje motoru plnit emisní normu EURO5
  • Stroj je vybaven výkonnějším alternátorem (ACG)

Úsporný a odolný vzduchem chlazený motor o objemu 124 cm3 v modelu Super Cub 125 kombinuje spodní část (s přepracovanou klikovou skříní) aktuální japonské verze C110 s SOHC dvouventilovou hlavou a vrchní částí motoru převzatou z modelu MSX Grom. Vrtání a zdvih jsou 77 mm x 80 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,0 : 1. Maximálního výkonu 7,2 kW (nárůst o 0,1 kW) motor dosahuje při 7 500 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 10,4 Nm při 6 250 ot./min.

Díky vyhlazení průtoku vzduchu sacími kanály má nový motor menší vzduchovou komoru. Ta, společně s upravenou přívodní trubkou a polohou vstřikovače, zlepšuje jízdní dynamiku stroje.

SLEDUJTE TAKÉ

Vnější vzhled tlumiče výfuku — jednoho z řady charakteristických rysů modelu Super Cub — zůstal zachován, změnily se však jeho vnitřní komponenty. Zatímco u předchozího motoru byly použity dva katalyzátory, nový motor si díky účinnějšímu spalování pro splnění normy EURO5 vystačí s jedním efektivnějším katalyzátorem. Řídicí jednotka ECU byla přeprogramována s důrazem na vyšší výkon a nižší spotřebu. Motor je také vybaven výkonnějším alternátorem.

Honda Super Cub 125
Zdroj: Honda Motor Europe

Převodovka zůstává 4stupňová (s neutrálem ve spodní poloze) a v souladu s tradicí Super Cub se ovládá „automatickou“ odstředivou spojkou, která eliminuje potřebu spojkové páčky. Před rozjezdem jezdec nožní páčkou na levé straně jednoduše vybere požadovaný rychlostní stupeň a po otočení plynem se spojka aktivuje automaticky. Stejný princip se uplatňuje i při změnách rychlostních stupňů nahoru i dolů. Stálý převod pomocí ozubených kol se 14 a 35 zuby má poměr 2,50. Šnekovitý primární převod snižuje „mechanický“ hluk.

Motor modelu Super Cub C125 se vyznačuje mimořádně nízkou spotřebou 1,5 l/100 km (v režimu WMTC), což mu s nádrží o objemu 3,7 l poskytuje dojezd přibližně 250 km.

Vzhled a podvozek

  • Charakteristický vzhled zůstal nezměněn; stroj je nyní standardně vybaven sedlem a stupačkami pro spolujezdce
  • Pohodlnější jízda díky upravené přední vidlici a zadním tlumičům
  • Stejně jako v minulosti jsou všechna světla vybavena LED diodami a součástí standardní výbavy je i inteligentní klíč Smart Key
Honda Super Cub 125
Zdroj: Honda Motor Europe

Časem prověřený charakteristický vzhled modelu Super Cub 125, který lze ihned rozpoznat podle chráničů nohou a zakrytých mechanických částí, zůstal nezměněn. Jedná se o design, který vychází z jediného slova: „univerzálnost“. Jinými slovy, stroj musí být snadno použitelný pro širokou skupinu lidí. Hlavní součástí je vpřed nakloněná silueta ve tvaru písmene „S“, která prochází od prostoru pro nohy až k zadnímu blatníku a je tak zárukou snadného nastupování i vystupování. Novinkou pro modelový rok 2022 je standardně montované sedlo spolujezdce se stupačkami.

Dalším výrazným prvkem modelu Super Cub je jeho „jednotka“ řízení, která spojuje jinak samostatné prvky – vidlici, řídítka a chrániče nohou – do jednoho nedílného celku. U původního stroje byla řídítka ve tvaru ptačích křídel příjemná na dotek a mezi zákazníky velmi oblíbená. Na originální řešení navazuje i nový Super Cub C125 s kovanými zkosenými řídítky obalenými zakřiveným lisovaným plastem, v němž se nacházejí spínače a přístroje.

Rukojeti jsou umístěny v přirozené a uvolněné poloze, takže jezdec může na stroji sedět vzpřímeně a má tak skvělý výhled do všech stran. Pohodlné sedlo je čalouněno silnou a pevnou uretanovou pěnou. Přední část sedla je na obou stranách zúžená, což jezdci umožňuje snáze dosáhnout na zem.

Honda Super Cub 125
Zdroj: Honda Motor Europe

Všechna světla jsou tvořena moderními LED diodami, zatímco přístrojový panel dotváří celkový design stroje pomocí dvou kruhových přístrojů oddělených chromovými rámečky. Vnější prstenec ohraničuje ručičku analogového ukazatele rychlosti a nacházejí se zde kontrolky. Ve vnitřním kruhu se nachází digitální displej.

Moderním prvkem je inteligentní klíč Smart Key, který ovládá imobilizér a zvyšuje tak ochranu proti odcizení. Klíč je také vybaven funkcí „odpovědi“, kdy ukazatele směru po stisknutí tlačítka zablikají a usnadní tak nalezení stroje na zaplněných parkovištích. Jako hold svým předchůdcům (a na připomínku svého místa v historii značky Honda) je na klíči umístěno tradiční 3D ‘Classic Wing’ logo.

SLEDUJTE TAKÉ

Dalšími silnými stránkami modelu Super Cub vždy byly zábavnost a snadná ovladatelnost. Proto byla tuhost páteřového rámu z ocelových trubek pečlivě vyladěna zejména v oblasti hlavy řízení a v místě uložení motoru tak, aby bylo možné naplno využít výkon 124cm3 motoru; přepracovaná kliková skříň motoru je vybavena novými montážními závěsnými body. Řídítka i sedlo jsou upevněny pomocí silentbloků a také stupačky jsou opatřeny pryžovými vložkami.

Honda Super Cub 125
Zdroj: Honda Motor Europe

Sklon vidlice a závlek jsou 26,5°/71 mm, rozvor kol činí 1 245 mm. Pohotovostní hmotnost činí 110 kg. Teleskopická vidlice se zdvihem 100 mm je vybavena novými pružinami, které zlepšují kontrolu nad strojem; také oba zadní tlumiče (lakované v barvě stroje) jsou opatřeny novými pružinami a tlumicími dorazy, které zajišťují hladší jízdu po nerovných vozovkách. Stabilitu a přesnost řízení zvyšují elegantní 17palcová kola z lehké slitiny (s obráběnými ráfky a paprsky). Bezdušové pneumatiky mají rozměr 70/90-17 vpředu a 80/90-17 vzadu.

Přední kotoučovou brzdu o průměru 220 mm s jednopístovým třmenem doplňuje zadní bubnová brzda o průměru 110 mm.

Zajímavá fakta

Není překvapením, že po šesti dekádách výroby se může Honda Super Cub pyšnit pozoruhodným příběhem a unikátními výsledky. Zde je pouze patnáct z nich:

  • První prototyp nevznikl na papíře, ale ve formě hliněného modelu, jehož vzhled silně ovlivnil přímo pan Honda po návratu ze své „průzkumné“ cesty do Evropy v roce 1956.
  • Rám s nízkou podlahou (pro snadné nastupování), velké chrániče nohou (na ochranu před prachem při jízdě po nezpevněných cestách), plně „zapouzdřená“ kapotáž (ukrývající motor a převody), racčími křídly inspirovaná řídítka a blankytně modrý lak prvního Super Cub C100 v roce 1958 vytvořily univerzální šablonu pro nadcházející dekády.
  • Kola o velikosti 17 palců (relativně velká, aby se lépe vypořádala s nerovnými japonskými vozovkami) byla navržena a vyrobena exkluzivně pro Super Cub.
  • Stroj byl již od svého vzniku v roce 1958 vždy vybaven čtyřtaktním motorem.
  • Jedním z požadavků byla absence spojkové páčky, aby kurýři mohli stroj ovládat jednou rukou a na levém rameni držet štos krabiček se Soba nudlemi.
  • Pro uspokojení poptávky po novém výrobku byl v roce 1960 vybudován závod značky Honda ve městě Suzuka.
  • Model Super Cub se vyráběl v 16 továrnách v 15 různých zemích a prodával se celkem ve 160 zemích.
  • Na americký trh byl model Super Cub uveden v roce 1959 s cenovkou pouhých 295 dolarů. Srdce surfařů na západním pobřežím vzal tento model útokem, čímž položil základ pro slibnou budoucnost značky Honda v Americe.
  • Výroba modelu Super Cub v Evropě byla zahájena ve společnosti Honda Belgium (jednalo se o druhou zámořskou továrnu, kde se tento model vyráběl).
  • Super Cub také zazářil v reklamní kampani nazvané „Nejpříjemnější lidi potkáte na Hondě“ (You meet the nicest people on a Honda), která v Americe změnila vnímání motocyklů, jež byly do té doby spojovány zejména s „motorkářskými gangy“.
  • Ještě známější se tento model stal díky skupině Beach Boys a jejich písni „My Little Honda“ z roku 1964.
  • V jižní Asii se Super Cub začal prodávat v roce 1964 a brzy se stal významným rodinným dopravním prostředkem, který si dokázal poradit s houstnoucím provozem v rychle se rozrůstajících městech.
  • Japonský patentový úřad zaregistroval v roce 2014 3D ochrannou známku založenou na tvarech a designu tohoto ikonického výrobku značky Honda. Jednalo se přitom o první vozidlo v historii, které této mety dosáhlo.
  • Původní plány počítaly s prodejem až 30 000 kusů za měsíc, což byl mimořádný počet vzhledem k tomu, že celková výroba motocyklů v Japonsku se v té době pohybovala kolem 40 000 kusů za měsíc. Nakonec se ukázalo, že i tento odhad byl podhodnocený.
  • V říjnu roku 2017 se v závodě Kumamoto značky Honda konala pro Super Cub typicky skromná oslava při příležitosti 100. miliónu celosvětově vyrobených kusů tohoto stroje.

Technické parametry:

MOTOR
Typ Vzduchem chlazený, čtyřtaktní, s rozvodem SOHC a se 2 ventily
Zdvihový objem 124 cm3
Vrtání x zdvih 50 x 63,1 mm
Kompresní poměr 10,0 : 1
Maximální výkon 7,2 kW při 7 500 ot./min.
Max. točivý moment 10,4 Nm při 6 250 ot./min.
Olejová náplň 1,1 litru
PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže 3,7 litru
Spotřeba paliva 1,5 l / 100 km (v režimu WMTC)
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Baterie 12 V — 3,5 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojky Mokrá lamelová spojka a automatická odstředivá spojka
Typ převodovky 4rychlostní
RÁM
Typ Jednopáteřní ocelový rám
PODVOZEK
Rozměry (DxŠxV) 1 915 x 720 x 1 000 mm
Rozvor kol 1 245 mm
Záklon rejdového čepu 26,5°
Závlek 71 mm
Výška sedla 780 mm
Světlá výška 125 mm
Pohotovostní hmotnost 110 kg
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu 26mm teleskopická vidlice
Typ vzadu Dva tlumiče
KOLA
Typ vpředu Litá, hliníková
Typ vzadu Litá, hliníková
Pneumatika vpředu 70/90-17M/C 38P
Pneumatika vzadu 80/90-17M/C 50P
BRZDY
Typ ABS Jednokanálový systém ABS
Typ vpředu Hydraulická, s jedním 220mm kotoučem
Typ vzadu 110mm bubnová brzda
SVĚTLA
Světlomet LED
Zadní světlo LED

 

Zdroj: Honda Motor Europe

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno