Český startup Revolt končí. Došly mu peníze, a tak jeho elektrické skútry a koloběžky zmizí ze všech měst

1
re.volt
Zdroj: Revolt

Když před téměř třemi lety vstupoval do Prahy elektrický carsharing Revolt, vzbudil zájem, protože přijel s miniaturními žlutými autíčky, která připomínala spíše golfové vozíky. Postupně svou flotilu doplnil o elektrické motorky, skútry i koloběžky a z hlavního města se v posledních měsících přesunul na východ České republiky, kde měl opět velké plány. Teď však oznámil, že končí.

Spoluzakladatel a šéf Revoltu Pavel Kuchta uvedl, že důvodem je hned několik faktorů, které vedly k dlouhodobé ztrátě firmy, již nebyli majitelé společnosti dál schopni financovat. Všechny žluté koloběžky i skútry by měly začátkem června zmizet z ulic Brna, Ostravy, Nového a Starého Jičína, Příboru i Kopřivnice, tedy měst, kam se Revolt vydal teprve nedávno a kde chtěl restartovat svůj byznys.

Zatímco v Praze se nedokázal Revolt mimo jiné domluvit na rozumných podmínkách s představiteli města, aby mohl provozovat své sdílené stroje tak, jak by si představoval, expanzí do Brna, Ostravy a několika okolních menších měst chtěl ukázat, že sdílení skútrů či koloběžek dává smysl i mimo hlavní metropoli, kde doplatil i na odliv turistů. Reagoval tím i na těžkosti v uplynulém roce, kdy ho v rozletu zásadně přibrzdila pandemie.

„Covid nás zasáhl zrovna v době, kdy jsme začínali krásně růst, získávali investory a vymýšleli další vylepšení, expanzi a měli velké sny. Současná doba nám ale zkrátka nachystala překážky, které jsme v takto dlouhém měřítku nebyli schopni překonat. Vláda nám sice nezakázala provozovat jako mnohým jiným, ale zastavilo se vše ostatní, hlavně pohyb lidí. Na žádné kompenzace jsme bohužel nedosáhli a vyčerpali jsme k přežití všechny prostředky, které jsme měli k dispozici,“ říká Pavel Kuchta.

Zdroj: Revolt

Přestože ještě v březnu hovořil o tom, že jakmile se Revolt rozjede v nových městech a spustí chystanou službu pro sdílení automobilů mezi uživateli, tak plánuje sehnat investora a začít expandovat. Nakonec je ale vše jinak. Jízda na elektrických skútrech a koloběžkách se v nových městech rozjížděla mnohem pomaleji, černá čísla zůstávala v nedohlednu a situace se stala neudržitelnou.

„Žádného dalšího investora se nám za této situace nepodařilo najít, a tak jsme všechny karty vsadili na začátek sezóny 2021. Doufali jsme, že se covid již podaří dostat pod kontrolu. To se ale moc nepovedlo a start sezóny navíc provázelo nepříznivé počasí. Dle aktuálních statistik bychom potřebovali, aby lidé jezdili asi třikrát tolik. S dobou předcovidovou se to nedá srovnat,“ popisuje stav věcí Kuchta.

V rozvoji Revoltu, respektive rozšiřování jeho flotily, pomohl i alternativní obchodní model, kdy firma umožnila zákazníkům, aby si elektrické skútry či koloběžky sami koupili a následně je nechali v rámci aplikace Revoltu sdílet a vydělávat. V březnu Kuchta říkal, že ve vyplácení odměn investorů je Revolt na dvou třetinách plánů, přičemž se alespoň pokryjí provozní náklady. I to však přestalo platit.

„Jelikož stroje nyní nevydělají ani na provozní náklady a společníci již nejsou schopni dále financovat generovanou ztrátu, rozhodli jsme se po důkladných úvahách s těžkým srdcem ukončit provoz a činnost k 6. červnu,“ říká Pavel Kuchta s tím, že v současné době probíhá vypořádávání s investory, kteří si u Revoltu sdílené stroje koupili. Uživatelé s nabitým kreditem v aplikaci ho mohou dle vyjádření firmy do začátku června vyčerpat.

Na dotaz, kolik celý projekt během zhruba tří let své existence spolkl peněz, prozatím zástupci Revoltu neodpověděli. V loňském roce se jim podařilo získat investici ve výši 8 milionů korun od podnikatele Tomáše Färbera, ale přetvořit sdílení elektrických strojů v životaschopný byznys se jim nakonec nepodařilo. V oblasti carsharingů a dalších služeb ovšem nejde o nic výjimečného, zisky zatím nevykazuje ani většina mnohem větších firem, případně své výsledky vůbec nezveřejňují.

„Věřím, že všechny naše kroky a rozhodnutí byly správné a dařilo se nám tento segment posouvat dopředu. I přes náš neúspěch rozhodně zůstává sdílená mobilita budoucností přesunu po městech. Přeji všem kolegům ze sdíleného segmentu mnoho zdaru při posouvání přepravy osob na novou úroveň,“ dodává Pavel Kuchta. Elektrické koloběžky v Česku i nadále poskytuje americký startup Lime, elektrické skútry zase tuzemský projekt BeRider či původem polská služba Blinkee.

Zdroj: CzechCrunch

1 KOMENTÁŘ

  1. Málem jsem v tom koupil koloběžku nebo skůtr, jako investice to vypadalo zajímavě. Ale než jsem se rozhoupal přišel covid a jak koukám dobře že jsem to nestihl.

REAGOVAT

Vyplňte komentář
Prosíme, zadejte své jméno